Annons:

Statliga Swedaviabossen rekordlön: 480 000 kronor i månaden

Swedavias vd, Jonas Abrahamsson, fick förra året en löneökning på 23 procent. Han tjänar nu nära en halv miljon kronor i månaden, rapporterar Sekotidningen. Facket tycker att lönen är för låg.

”Vi har konstaterat att han nästan är värd mer”

Jonas Abrahamsson, vd för statliga bolaget Swedavia som äger och driver tio flygplatser i Sverige, fick i fjol en löneökning på 23 procent. Abrahamsson är alltså en av statens bäst betalda tjänstemän med en ersättning som är dubbelt så hög som statsministerns lön på 191 000 kronor per månad. 

Abrahamsson påslag förra året är sex gånger så mycket som den genomsnittliga löneökningen på 3,7 procent, enligt Medlingsinstitutet. Jonas Abrahamsson tjänade drygt 480 000 kronor i månaden under 2023.

Peter Wärring, pressansvarig på Swedavia, uppger att Jonas Abrahamsson har fått en extra löneökning två år i rad för att anpassa lönen till marknaden.

Detta efter en analys av vd:s löner och villkor i ett tjugotal jämförbara bolag – mestadels statliga, men även privata bolag.

”Ersättning till vd beslutas av Swedavias styrelse, efter beredning i ersättningsutskottet”, skriver Peter Wärring i en kommentar till Sekotidningen.

2022 var Jonas Abrahamssons sammanlagda löneökning 5,5 procent.

Agne Lindbom sitter i Swedavias bolagsstyrelse som Sekos arbetstagarrepresentant. Enligt honom hade facket inga invändningar mot löneökningen.

– Vi har konstaterat att han nästan är värd mer. Det är den bästa vd:n vi har haft, säger Agne Lindbom till Sekotidningen.

3 kommentarer

  1. UL: Med all respekt är detta en fel lön i ett statligt direkt eller indirekt monopol. Svenska flygplatser är därtill inte tillbaka på tidigare nivåer och vem konkurrerar man mot? Tåget? CPH? Mot dessa är man ju förlorare. Uppe på det kan vi lägga allt strul med köer och annat. VD är ansvarig för den löpande verksamheten. Hur benchmarkar man en sådan chef? Vad värre är att det nog skapar utrymme för felaktiga löner på ”småpåvarna” i systemet också. För att täcka allt höjer man avgifter och liknande, vilket är lättare när man är ensam. För mig känns lönen som ett resultat av en svag styrelse. Men jag är inte förvånad. Indirekt är detta åter en hantering av skattepengar och där är Sverige utomordentligt dåliga. Att Swedavia delar ut pengar är inget uttryck för framgång.
  2. MH: En statlig myndighet med monopol, då är denna lön ett skämt! Det är rent ut sagt skamligt mot oss skattebetalare samt mot oss som använder flygplatserna som idag är så dyra att ingen vill spendera en krona på butikerna på flygplatserna pga deras prissättningar som naturligtvis är en följd av de höga hyrorna för att bla täcka dessa galna löner!
  3. Galt Falk: Det är knappast Abrahamssons fel att flyget viker i Sverige, det kan helt och hållet skyllas på den svenska valutans kollaps. Konkurrensen kommer inte heller från tåg eller utländska flygplatser, en VD konkurrerar med sin attraktionskraft och kompetens och ersätts utifrån dessa parametrar. Vill nämna att Landvetter flygplats (GOT) f n fungerar utmärkt med snabb bagagehantering, ett attraktivt utbud av restauranger och shopping, stor security-kapacitet, fräscha business-lounger och närmare 100 direktlinjer. etc etc.