Annons:

Annons:

SAS kommunikationschef: ”Vi ville ge ge regissören konstnärlig frihet.”

I en intervju i tidningen Resumé berättar SAS kommunikationsdirektör Karin Nyman om sin syn på den mycket uppmärksammade reklamfilmen.

Innan lanseringen av de kontroversiella reklamfilmen hade &Co i Köpenhamn gjort förtester på konceptnivå. Reklamfilmen togs emot väl av målgruppen. I Resumés långa intervju medger Karin Nyman att förtesterna är en isolerad kontext och att det är svårt att återskapa en situation där mottagaren ställs inför en så pass lång reklamfilm på sociala medier.

– Här är vi väldigt självkritiska och hade också många diskussioner om hur lämpligt det var att göra en reklamfilm på 2,30 för att säga det vi ville ha sagt. Många tyckte också att första delen av filmen var för negativ. Samtidigt var det andra aspekter att ta hänsyn till, vi ville till exempel ge regissören (Gustav Johansson) konstnärlig frihet. Vi bedömde också att publiken kommer att ta del av 20- och 30 sekunders-filmen i en större utsträckning än den långa versionen. Det visade sig vara helt fel, det är den här versionen som har fått all uppmärksamhet.

Fick vd:n Rickard Gustafsson se filmen innan?
– Ja, han såg den innan.

Vad tyckte han om filmen?
– Jag vet inte om han någonsin recenserat våra filmer innan, däremot ser vi också över en den typen av förankringsprocess.

Gjorde den här kampanjen jobbet?
– Det är för tidigt att säga handlar framför allt om hur vi förvalta det. I en situation som har varit besvärlig, har vi en möjlighet. Det sämsta vi kan göra nu är att glömma bort filmen, säger Karin Nyman till Resumé.

4 kommentarer

  1. Charlotte: Jättebra reklamfilm. Förstår inte kritiken alls!
  2. Anders Biggles Pettersson: Nja, filmen är usel och man förstår det när företaget ger konstnärligfrihet i stället för att vara tydlig med vad för budskap de önskar, budskapet som skall sälja fler biljetter och skapa lojalitet hos nya och gamla kunder. Nu blev gamla kunder besvikna och "nya" kunder arga. Inte så smart drag av SAS. Inte alls smart.
  3. Mats: Är det lekstuga? -Vi ville ge regissören konstnärlig frihet... Vilket flum, en reklamfilm ska sälja biljetter, inte förverkliga konstnärliga drömmar. Det liknar mest en kommunal inrättning där ingen behöver ta ansvar. Jag hoppas verkligen inte SAS ledning låter detta passera.
  4. Mats Svensson: I lekstugan börjar alla våra drömmar. Sedan kommer verkligheten i form av tid och autoritära system. Länge leve den konstnärliga friheten. Länge leve SAS ledning, och deras mod att visa upp något nytt istället för tråkiga, förutsägbara, in-your-face reklamsnuttar.

Prenumerera gratis på Travel News fullmatade nyhetsbrev och få senaste nytt från reseindustrin varje vardag senast klockan 8.