Annons:

Premium

Skellefteå, BRA och Zeroavia storsatsar på vätgasflyg

Skellefteå vände för snart sex år sedan från stagnation till expansion, när beslutet kom att lägga Northvolts första batterifabrik där. Nu ska de också bli knytpunkten för grönt flyg genom utveckling av vätgasflyget. Text: Janne Sundling

”Med kraven på mindre utsläpp från flyget kommer det annars att drabbas av restriktioner, därför måste vi agera nu”

I dag presenterades ett samarbete mellan  Zeroavia, Braathens, Skellefteå airport och Skellefteå Kraft. Genom Elisprogrammet ska man testa och utveckla vätgasflyg i kallt klimat. 

Skellefteå fick 2017 klart med Northvolts etablering. Man räknar med att det leder till att staden får 28 000 nya invånare, som ett Kiruna.

– Men transportinfrastrukturen behöver också öka – med 50 procent. Vi byggde världens första laddstruktur för elflyg. Nu vill vi få in vätgasen också, säger Robert Lindberg, vd Skellefteå airport.

– Vi startade tidigt i norra Sverige med att hjälpa till gröna mobiliteten och omställningen mot grön hållbar energi, säger han.

James Peck, är CCO på brittiska Zeroavia som utvecklar vätgasflyg.

– Med kraven på mindre utsläpp från flyget kommer det annars att drabbas av restriktioner, därför måste vi agera nu, säger han.

Har du redan Premium? .

Läs vidare med Premium

Ingår

  • Exklusiva analyser och sammanställningar av data för branchen
  • Unika intervjuer med reseindustrins viktigaste makthavare
  • Artiklar med tips och råd om hur du blir effektiv i ditt arbete
  • Och mycket, mycket mer!

Köp Premium