Annons:

Premium

Starkt Q3 men nu minskar hotellföretagens optimism

Hotellen har haft ett starkt tredje kvartal 2022. Men i spåren av inflation och lågkonjunktur fruktar nu många en nedgång under 2023. Det visar Annordias Hotellmarknadens konjunkturbarometer 3:e kvartalet 2022. Text: Janne Sundling

”Det genomsnittliga hotellrumspriset på den svenska hotellmarknaden under det tredje kvartalet 2022 uppgick till 1 219 kronor”

Under det tredje kvartalet 2022 var efterfrågan på hotellrum i Sverige stark. Belagda rum var 5 procent högre och det genomsnittliga hotellrumspriset 16 procent högre än under motsvarande period 2019. 

Men trots en god utvecklingen är hotellföretagen allt mer pessimistiska om framtiden. Bland annat anger 5 av 10 hotellföretag att de förväntar sig en minskning av efterfrågan på deras tjänster nästkommande sex månader och endast 1 av 4 hotellföretag förväntar sig höjda priser på hotelltjänster på tre månaders sikt.

Hotell Eggers

Belagda rum på hotellmarknaden i Sverige var 24 procent högre under det tredje kvartalet i år jämfört med motsvarande period 2021, och 5 procent högre jämfört med 2019.

Återhämtningen efter pandemin har ökat rekryteringen bland hotellföretagen och medfört omfattande personalbrist. 6 av 10 hotellföretag angav att de ökade antalet anställda under tredje kvartalet och färre än 1 av 10 hotellföretag att de minskade personalstyrkan. 

Men det är en minskad rekryteringsvolym jämfört med det föregående kvartal och den förväntas att minska ytterligare under nästa kvartal. 

2 av 10 hotellföretag angav att de beräknar att öka antalet anställda på tre månaders sikt, men lika många det motsatta. Med fler positioner fyllda och sänkta förväntningar på framtida efterfrågan har den upplevda personalbristen minskat. Under tredje kvartalet svarade en knapp majoritet (53 procent) att de hade brist på personal, medan 47 procent angav att de inte hade brist på personal.

Det genomsnittliga hotellrumspriset på den svenska hotellmarknaden under det tredje kvartalet 2022 uppgick till 1 219 kronor, vilket var 16 procent högre än under motsvarande period 2019, året innan pandemin. 

Men även prisförväntningarna har dämpats. Under det andra kvartalet förväntade sig drygt 2 av 4 hotellföretag höjda priser på hotelltjänster, men nu har den andelen minskat till 1 av 4 hotellföretag. 

Trots att efterfrågan på hotellrum ökade under det tredje kvartalet har hotellföretagens syn på den egna lönsamheten försämrats. Under detta kvartal har 15 procent av hotellföretagen uppgett att de har dålig lönsamhet, vilket är en ökning från 8 procent under det föregående kvartalet. 

Under både kvartal 2 och 3 uppgav 40 procent av hotellföretagen att de hade god lönsamhet.

Historiskt har hotellföretagens bedömning av lönsamheten, enligt Konjunkturbarometern, givit en bra indikation på den faktiska lönsamheten på hotellmarknaden. Den förbättring av hotellföretagens bedömning av lönsamheten som skett under den första halvan av 2022 tyder på att den faktiska lönsamheten även kommer förbättras under hela året. Med en viss reservation med hänsyn till de dämpade förväntningarna under kvartal 3.