Starkt Q3 men nu minskar hotellföretagens optimism
Hotellen har haft ett starkt tredje kvartal 2022. Men i spåren av inflation och lågkonjunktur fruktar nu många en nedgång under 2023. Det visar Annordias Hotellmarknadens konjunkturbarometer 3:e kvartalet 2022. Text: Janne Sundling
”Det genomsnittliga hotellrumspriset på den svenska hotellmarknaden under det tredje kvartalet 2022 uppgick till 1 219 kronor”
Under det tredje kvartalet 2022 var efterfrågan på hotellrum i Sverige stark. Belagda rum var 5 procent högre och det genomsnittliga hotellrumspriset 16 procent högre än under motsvarande period 2019.
Men trots en god utvecklingen är hotellföretagen allt mer pessimistiska om framtiden. Bland annat anger 5 av 10 hotellföretag att de förväntar sig en minskning av efterfrågan på deras tjänster nästkommande sex månader och endast 1 av 4 hotellföretag förväntar sig höjda priser på hotelltjänster på tre månaders sikt.
Belagda rum på hotellmarknaden i Sverige var 24 procent högre under det tredje kvartalet i år jämfört med motsvarande period 2021, och 5 procent högre jämfört med 2019.
Återhämtningen efter pandemin har ökat rekryteringen bland hotellföretagen och medfört omfattande personalbrist. 6 av 10 hotellföretag angav att de ökade antalet anställda under tredje kvartalet och färre än 1 av 10 hotellföretag att de minskade personalstyrkan.
Men det är en minskad rekryteringsvolym jämfört med det föregående kvartal och den förväntas att minska ytterligare under nästa kvartal.
2 av 10 hotellföretag angav att de beräknar att öka antalet anställda…
Har du redan Premium? .
Läs vidare med Premium
Ingår
Exklusiva analyser och sammanställningar av data för branchen
Unika intervjuer med reseindustrins viktigaste makthavare
Artiklar med tips och råd om hur du blir effektiv i ditt arbete