Annons:

Premium

Starkt Q3 men nu minskar hotellföretagens optimism

Hotellen har haft ett starkt tredje kvartal 2022. Men i spåren av inflation och lågkonjunktur fruktar nu många en nedgång under 2023. Det visar Annordias Hotellmarknadens konjunkturbarometer 3:e kvartalet 2022. Text: Janne Sundling

”Det genomsnittliga hotellrumspriset på den svenska hotellmarknaden under det tredje kvartalet 2022 uppgick till 1 219 kronor”

Under det tredje kvartalet 2022 var efterfrågan på hotellrum i Sverige stark. Belagda rum var 5 procent högre och det genomsnittliga hotellrumspriset 16 procent högre än under motsvarande period 2019. 

Men trots en god utvecklingen är hotellföretagen allt mer pessimistiska om framtiden. Bland annat anger 5 av 10 hotellföretag att de förväntar sig en minskning av efterfrågan på deras tjänster nästkommande sex månader och endast 1 av 4 hotellföretag förväntar sig höjda priser på hotelltjänster på tre månaders sikt.

Hotell Eggers

Belagda rum på hotellmarknaden i Sverige var 24 procent högre under det tredje kvartalet i år jämfört med motsvarande period 2021, och 5 procent högre jämfört med 2019.

Återhämtningen efter pandemin har ökat rekryteringen bland hotellföretagen och medfört omfattande personalbrist. 6 av 10 hotellföretag angav att de ökade antalet anställda under tredje kvartalet och färre än 1 av 10 hotellföretag att de minskade personalstyrkan. 

Men det är en minskad rekryteringsvolym jämfört med det föregående…

Har du redan Premium? .

Läs vidare med Premium

Ingår

  • Exklusiva analyser och sammanställningar av data för branchen
  • Unika intervjuer med reseindustrins viktigaste makthavare
  • Artiklar med tips och råd om hur du blir effektiv i ditt arbete
  • Och mycket, mycket mer!

Köp Premium

FÖRSÄLJNINGSCHEF TILL ELITE HOTELS I LUND OCH MALMÖ
Sista ansökningsdag:
5 december 2022
Reseproducent till Rolfs Travel Group
Sista ansökningsdag:
4 december 2022
Aviareps Nordic söker junior PR-konsult
Sista ansökningsdag:
2 januari 2023