– Målgruppen är bilburna resenärer, barnfamiljer på väg till mormor och morfar, idrottslag, affärsresande och andra människor som tillfälligt eller för en längre period behöver någonstans att sova, något vettigt att äta och samtidigt kunna ladda sig själv, barnen, datorn och bilen, säger Petter Stordalen till DI.
Falkenberg är först ut och öppnas nästa år. Affärsidén bygger på i princip identiska, skalbara och applicerbara byggnader, vilket förutsätter byggbar mark. Fastighetsinvesteraren Slättö ser hotellen som ett komplement till sin portfölj av bostäder, lätt industri, logistik och samhällsfastigheter.
Fakta:
Kostnad: Cirka 130 Mkr/hotell. Totalt 3 miljarder kronor, inklusive hotellinteriör.
Fastighetsägare: Strawberry står för driften medan fastigheterna ägs gemensamt av Strawberry (20 procent) och Slättö (80 procent).
Start: Första hotellet öppnas i Falkenberg andra kvartalet 2025.
Här vill man öppna i framtiden: Malmö, Linköping, Örebro, Jönköping, Umeå, Lund, Borås, Gävle, Södertälje, Sundsvall, Karlstad, Luleå, Skellefteå, Kalmar, Karlskrona och Borlänge.