Annons:

Premium

“Södra Teatern ska uppfinna hjulet gång på gång”

Karin Sinclair är inom kort ny chef för Södra Teatern. Här svarar hon på Travel News klassiska på-nytt-jobb-enkät.

“ …nu får jag chansen att ta alla mina erfarenheter från olika närliggande branscher i kombination med mina erfarenheter inom analys och kommunikation för att lära mig något nytt och förhoppningsvis bidra till Södra Teaterns och kollegors utveckling också!“

Grattis till ett nytt jobb, Karin Sinclair, du är ny chef för Södra Teatern. Varför valde Marie Lindqvist, Senior Vice President Operations Europe, ASM Global dig tror du?

– Tack så mycket! Jag tar bland annat med mig mitt öga för service, min affärsförståelse, mitt ledarskap och min nyfikenhet och det hoppas jag är varför Marie anställt mig, men det får du fråga henne om.

”Det är ett av Stockholms äldsta och mest kända ställen och många har säkert nostalgiska minnen och förväntningar på sina kommande upplevelser.”


Varför valde du Södra Teatern?

– I somras hände en häftig grej. Trots att jag bor på andra sidan stan kunde jag höra flera konserter från Mosebacketerrassen. Jag får alltså chansen att vara med och utveckla ett ställe som hörs över och gör avtryck i hela Stockholm! En annan del är att det är spännande med att utmaningen på Södra Teatern ligger i att uppfinna hjulet gång på gång och att fortsätta vara relevant. Det är ett av Stockholms äldsta och mest kända ställen och många har säkert nostalgiska minnen och förväntningar på sina kommande upplevelser. Att det är en gammal plats lockar möjligen de historieintresserade och turisterna, vilket ju är charmigt. Vad jag dock vill är att Södra Teatern trots sin ålder fortsatt ska ligga i framkant och vara aktuellt.

Ett extra plus är dessutom att jag får Stockholms vackraste promenadväg till och från jobbet via Strandvägen och Skeppsbron. 


Södra Teatern och även av Kägelbanan och Mosebacketerrassen är ett av stadens äldsta och mest älskade kulturetablissemang. Vem är er målgrupp?

– Det fascinerande är ju att målgruppen kan skifta från dag till dag och under samma dag – vi kan en fredag ha ett internationellt ledningsgruppsmöte i champagnebaren på dagen, en amerikansk komiker på Södra Teaterscenen och en svensk popkonsert på Kägelbanan på kvällen samtidigt som en 18-åring går ut på sitt första Stockholmskrogbesök på Mosebacketerrassen och så avslutas kvällen i extas av danssugna nattklubbsbesökare. Det är utmaningen och charmen med alla de scener och lokaler vi har på Södra Teatern och Mosebacke. Vi är en fond för en massa olika typer av möten. Det finns inte en målgrupp för oss utan det finns lika många målgrupper som det finns artister, barer och klubbar.

“ASM Global är världens största arenaoperatör vilket gör att det finns enorm kunskap”

Södra Teatern är en del av Stockholm Live som är en del av ASM Global. Vad innebär detta egentligen?

– Jag är inte säker på att det direkt märks för besökare och gäster på Södra Teatern, men för mig som jobbat i storbolag känns det kul att än en gång få tillhöra en större verksamhet med allt vad det betyder. ASM Global är världens största arenaoperatör vilket gör att det finns enorm kunskap och kompetens som ger verksamheten stöttning och inspiration, såväl från Stockholm som övriga världen. Och vice versa, så klart. Jag ser det personligen som ett extra plus att få vara en del av något större, att inspireras av de europeiska kollegorna och se nya sätt att jobba.  

Många vet vem du är, men inte alla 50 000 Travel News-läsare. Vem är du?

– Mitt genuina intresse för människor gjorde att jag sökte mig till branschen och därför är det ingen tvekan om att jag fullkomligt älskar att mingla och träffa människor. Om jag får säga det själv så tror jag att mina kollegor upplever mig som nyfiken, att jag är en siffernörd som vill ha roligt och som ser till att saker och ting händer.

Jag är en lagspelare, men det jag själv är bra på som har följt mig under alla år är känslan för vad kunden vill ha och ett öga för service och även en förståelse vad affären mår bra av. Jag är nyfiken på omvärlden och gillar att ha koll på trender och beteendeförändringar.

Jag vet hur man driver ett hotell och kan många olika delar inom hotellbranschen och jag har ju nosat på denna bransch tidigare i och med jobbet som barchef. Så nu får jag chansen att ta alla mina erfarenheter från olika närliggande branscher i kombination med mina erfarenheter inom analys och kommunikation för att lära mig något nytt och förhoppningsvis bidra till Södra Teaterns och kollegors utveckling också! 

Privat älskar jag att gå på konsert och att få uppleva musik och teater live!


Lokalerna är ganska slitna, är det en renovering på agendan?

– Det är ju en fantastisk byggnad med stort kulturminne och historia och den kommer ju att uppfattas olika beroende på betraktare. Självklart ser vi dock alltid löpande över lokalerna med målning, nya möbler och teknik för att tillgodose publikens förväntningar och hålla huset i bästa skick. Just nu målar vi och renoverar för fullt.

“ …intresset för liveupplevelser har exploderat efter pandemin”


Omsättning 2022 var 76 Mkr och ST gjorde en vinst på drygt 8 Mkr. Vad tror vi om 2023 och 2024?

– Jag börjar först om två månader så är inte helt insatt i detaljerna, men vad jag vet är att vi har ett bra bokningsläge och att intresset för liveupplevelser har exploderat efter pandemin. Men som sagt kan jag inte ge några prognoser eller detaljer i nuläget.

“Vårt syfte är ju helt enkelt att göra de flesta glada och att kunna tjäna en slant på det!” 

Vad lärde du dig på Scandic Hotels som som hotelldirektör för flera hotell i Stockholm och Göteborg och nu senast som intäktsansvarig för den svenska verksamhetens 85 hotell?
– Att alla organisationer är olika med olika förutsättningar så det gäller att vara lyhörd och lyssna in behov från både gäster, medarbetare, chefer och ägare. Jag skulle våga påstå att jag är en människokännare och brukar vara duktig på att snabbt skapa mig en bild av vad som behövs göras för att skapa mervärde och utveckling och att sen förankra den bilden ordentligt. Jag har också lärt mig hur varje enskilt beslut påverkar det som hamnar på sista raden. I min befintliga roll har arbetet under och efter pandemin gjort det ännu tydligare för mig att inte göra saker så komplicerade. Det är egentligen en devis jag försökt leva efter sedan jag började jobba, men som man måste påminna sig om till och från. Vi i besöksnäringen arbetar ju i en bransch för människor och med människor och vårt syfte är ju helt enkelt att göra de flesta glada och att kunna tjäna en slant på det! 


Och som barchef på Södra Teatern för länge sedan?
– Haha, det var verkligen en annan tid och med helt andra förutsättningar! Jag hade knappt koll på någonting, men kämpade dygnet runt ändå och älskade miljön! Då lärde jag mig ännu mer att livet är till för att levas och att man måste ha roligt! 

“Vi måste generellt bli bättre på att påminna oss själva och varandra om vad gästerna vill ha!”

Reseindustrins största utmaning?

– Det är inte alla som förstår att deras dagliga jobb faktiskt är 100 procent till för gästen. Många har en benägenhet att tänka ”inifrån och ut” och på den egna smaken eller den egna lönsamheten snarare än att fundera på vad gästerna faktiskt vill ha. Det kan vara medarbetare på hotell och i barer som hellre högt vill berätta om sin spännande helg med sin kollega snarare än att ta ett varv och fråga gästerna hur deras helg har varit och om man kan erbjuda dem något. Gästen blir varken sedd eller får den service hen förväntat sig och kommer troligtvis inte att köpa den där extra ölen eller någonsin komma tillbaka. Det här tänket kan, om man har otur, gå hela vägen från medarbetare ända ut till strategiska personer som kan fatta beslut om vart företaget och utbudet är på väg. Allt baserat på hur de precis renoverat köket hemma, vilka restauranger de själva gillar eller vilken trend de hörde om på den senaste föreläsningen de varit på helt ofiltrerat eller satt i sitt sammanhang. De kan applicera sin egen smak och vad som är trendigt i deras bubbla just nu utan att det ens speglar den produkt och service som gästerna efterfrågar. Man missar helt enkelt vilken bransch man är en del av och varför man har ett jobb! Vi måste generellt bli bättre på att påminna oss själva och varandra om vad gästerna vill ha!


Namn: Karin Sinclair
Titel: Fr.o.m. 1 maj General Manager Södra Teatern. Fram till dess: Director of Revenue Management & Distribution Scandic Sverige
Familj: Pojkvän, son 4 år, bonusdöttrar 12 och 14 år och bonusson 33 år
Bor: Östermalm, Stockholm
Senaste resa: Frankfurt 
Favoritnyckeltal: TRevPASM
Favorithotell: Raffles Hotel Singapore
Favoritfärjebolag: Tallink Silja (mamma var deras första modell så det blev några familjeresor på 2000-talet)
Favoritkryssningsbolag: Hurtigrutten
Favoritreseapp: Spotted by locals 
Flygbolag som jag åker helst med: Thai Airways
Favoritdestination: Koh Samui (bodde i det paradiset för 20 år sen)
Min drömresa: Rundresa i Japan
Detta vet vi inte om dig: Jag är grym på att köra bil!

På nytt jobb