Annons:

Premium

“Sverige borde satsa på destinationsmarknadsföring som Danmark och Norge”

Fredrik Reinfeldt är ny ordförande i Visita, arbetsgivarorganisation för den svenska besöksnäringen. Här berättar han om varför han tog jobbet. Vad han vill uträtta och hur Sverige borde agera för att få fler turister till landet. - Jag hoppas kunna lyfta besöksnäringens betydelse för ökad tillit, större öppenhet och fler möten mellan människor.

”Ska jag lyfta en fråga som kommer upp på alla dessa möten är det att inte höja arbetsgivaravgiften”

Grattis Fredrik Reinfeldt, du har ett nytt uppdrag som ordförande i Visita. Varför tror du att arbetsgivarorganisation för den svenska besöksnäringen valde arbeta med dig?

– Det måste du fråga de nästan 6000 medlemmarna om, men utöver mina erfarenheter från politik och medlemsstyrda organisationer har jag under de senaste åtta åren också ägnat mig åt en hel del som mer bygger på kommersiella drivkrafter. Allt detta är viktiga perspektiv för Visitas medlemmar. 

Varför valde du att arbeta med Visita?

– Visita består av duktiga medlemmar som skapar jobb, utveckling och framtidstro i hela Sverige. Jag hoppas kunna lyfta besöksnäringens betydelse för ökad tillit, större öppenhet och fler möten mellan människor.

Förevarande statsminister Göran Persson är ordförande i Swedbank och LKAB, du landade på Visita. De två första ÄR svensk basindustri, Visita drömmer om att bli det. Är det ditt viktigaste uppdrag?

– Visita har gjort och gör stora insatser för att besöksnäringen ska ses som den basnäring den är. Det arbetet är viktigt och ska fortsätta, men vi har också stora utmaningar i kompetensförsörjningen och regelbördan som fortsätter vara alldeles för tung.