Annons:

Premium

“Vi är mitt inne i en renovering och modernisering”

Isabelle Lechtman är ganska ny vd på House of People öppnar i Folkets Hus i Stockholm våren 2025. Här svarar på Travel News klassiska på-nytt-jobb-enkät.

“Vi kommer att välkomna till ett hus med unik historia, ikonisk arkitektur och inbjudande atmosfär i hjärtat av Stockholm”

Grattis till ett nytt jobb, Isabelle Lechtman, du är ganska ny vd på House of People,  öppnar i Folkets Hus i Stockholm våren 2025. Varför valde Lars Nylund, vd Fastighetsaktiebolaget Folkets Hus i Stockholm, dig tror du?

– Började mitt uppdrag i april 2023 som vd för Folkets Hus i Stockholm Konferens och Kongress AB. Vi firar nu att vi lanserar vår hemsida houseofpeople.se med varumärket House of People där vi nu börjar vår resa med att informera om de möjligheter som vi kommer kunna erbjuda. Så spännande så här 1 år innan Folkets hus står redo igen för möten och events.

Min operativa och strategiska erfarenhet tillsammans med mitt nätverk och kompetens inom stora evenemang/möten i Sthlm med nationella och internationella kunder – en perfekt matchning med Folkets Hus framtida behov.

Varför valde du House of People?

– Att få vara med om en historisk och inspirerande renovering av Folkets Hus mitt i hjärtat av Stockholm – var något jag inte kunde säga nej till. En inspirerande och högst utvecklande möjlighet att vara med om en uppbyggnad av en spännande och unik konferens- och kongressverksamhet.

Många vet vem du är, men inte alla 50 000 Travel News-läsare. Vem är du?

– Jag är en person med snart 25 års erfarenhet av besöksnäringen där jag hela tiden jobbat med destinationsmarknadsföring med fokus på stora möten, både nationellt och internationellt. Med en nyfikenhet att utvecklas ska jag nu som 47-åring tillsammans med ett växande team under 2024 förverkliga en av Stockholms främsta mötesplatser.

Varför ska man ha möten och event på House of People när Stockholm Waterfront ligger ett stenkast bort med en toppmodern anläggning?

– Vi kommer att välkomna till ett hus med unik historia, ikonisk arkitektur och inbjudande atmosfär i hjärtat av Stockholm. Med en efterfrågad kapacitet mitt i city kommer vi bidra till att utveckla Stockholm som mötesstad med en konkurrenskraftig, moderniserad och högteknologisk mötesplats. Husets hjärta kongresshallen är unik och en upplevelse i sig med plats för 1500 gäster i en halvmåneformad sittning under ett tak med atmosfär av stjärnhimmel.

Jag vet att ni har renoverat, men ni är grönklassade av Stockholms stadsmuseum vilket innebär att den bedöms vara särskilt värdefull från historisk, kulturhistorisk, miljömässig och konstnärlig synpunkt. Det låter som en dödskyss…

– Just nu genomgår huset en total renovering. Vi renoverar varsamt och moderniserar in i minsta vrå men med stor omsorg för byggnadens ursprungliga arkitektur. Genom att bevara och återskapa tidstypiska detaljer hyllar vi husets historia och för vidare arkitekten Sven Markelius form in i ännu en era. När det äntligen är dags för öppning i början av 2025 kan vi stolt presentera en modern och högteknologisk mötesplats med stor kapacitet, mitt i centrala Stockholm.

Vad lärde du dig på Stockholmsmässan? 

– Ledarskap, kommersiell verksamhet på en spännande mötesplats med både möten, events och mässor. Jag tar verkligen med mig den strategiska och operativa erfarenheten och förmågan, allt för fortsatt bidra till destinationsutvecklingen av Folkets Hus och Stockholm som mötesstad.

Och på Stockholm Visitors Board, numera Visit Stockholm? 

– Lärde känna Stockholm som internationell mötesstad med samarbeten som framgång. Relationsmarknadsföring och vikten av nätverkande. Många site visits, fam-tours och mässor genomförda med både förlorade men flera vunna internationella kongresser till Stockholm.    

Vad gör en vd på  hela dagarna House of People, speciellt med tanke på att ni öppnar dörrarna först om ett år? 

– Med uppemot 1 800 stycken dörrar på Folkets Hus är det några att öppna upp innan öppning 2025 😊. Vi är mitt inne i en renovering och modernisering där vi är en viktig kravställare för verksamheten. Jag bygger samtidigt upp ett kommersiellt bolag – en attraktiv aktör på marknaden både som arbetsgivare och samarbetspartner. Allt för att stå redo för möten och events i början av 2025.   

Reseindustrins största utmaning?  

– Hantera förändringar för en hållbar framtid

Namn: Isabelle Lechtman

Titel: vd

Familj: Man, två barn 15 och 18 år gamla i år samt hunden Milo

Bor: Sundbyberg

Senaste resa: Barcelona  

Favorit Nyckeltal: Bruttomarginal

Favorithotell: Letar fortfarande

Favorit Reseapp: Lonely Planet men en sällananvändare       

Favoritdestination: Stockholm annars varmare breddgrader

Min drömresa: Resan med att förverkliga att öppna upp Folkets Hus för framtiden

Detta vet vi inte om dig: Stormtrivs i det nybyggda fritidshuset på Vindö och älskar Stockholms skärgård.

På nytt jobb