Annons:

Premium

“Vi ska bli campingens Tesla, Apple och IKEA”

Travel News träffar snabbväxaren Johan Söör, vd på campingkedjan First Camp. Nyligen nådde hans bolag en miljard i omsättning, en sjudubbling på bara fyra år. Men mycket vill ha mer. Nu ska han bygga “världens ledande campingbolag” och bli föredömet i sin bransch. Alltså campingens svar på Apple, Tesla och IKEA. Förutom att satsa i Skandinavien kommer nästa stora uppköpsoffensiv att ske i Tyskland.

Travel News träffar First Camps vd Johan Söör på huvudkontoret på Erik Dahlbergsgatan på fashionabla Östermalm ett stenkast från köpgallerian Fältöversten. Det är många mil till de 61 campingplatser bolaget numera driver. 

– Vi kallar oss supportkontoret, det är vi som servar enheterna ute i landet. Det är där den egentliga verkliga verksamheten sker. Men vi håller på att växa ur lokalerna och behöver snart flytta, säger Johan och pekar på ett litet mötesrum som fått skrivbord och datorer.

Johan Söör på First Camps kontor.

”Det var när vi firade att vår omsättning nådde en miljard. Det är ett viktigt steg”

På Stockholmskontoret planerar man uppköp och kontrollerar flödet av pengar. På det andra “supportkontoret” i Göteborg finns HR, marknadsföring och kundtjänst. Det är ungefär 25 medarbetare i varje stad.

Vi hämtar en kopp kaffe. I fikarummet hänger ett stort antal ballonger med…

Har du redan Premium? .

Läs vidare med Premium

Ingår

  • Exklusiva analyser och sammanställningar av data för branchen
  • Unika intervjuer med reseindustrins viktigaste makthavare
  • Artiklar med tips och råd om hur du blir effektiv i ditt arbete
  • Och mycket, mycket mer!

Köp Premium