Annons:

Premium

Wild och Crazy-krönika: Beslut om Brommas nedläggning kommer före valet!

Detta lärde sig Travel News chefredaktör Viggo Cavling på dagens pressträff om Arlandas framtid och Brommas nedläggning.

Ska erkänna att jag fick en liten chock när jag såg att det var Peter Norman och inte Janne Sundlings Anders Sundström som fick regeringens utredningsuppdrag att finally  lägga ner Bromma och bygga ut Arlanda. Det blev ett Gert Fylkingskrik när jag såg namnet…

Enligt vår infrastrukturminister Tomas Eneroth ska Arlanda “Brommafieras”. Exakt vad detta nya adjektiv innebär är inte preciserat. Men när jag frågade om gränserna för uppdraget så fick jag bilden: ja troligen en rullbana till om ganska många år på Arlanda. Världens dyraste tåg till en flygplats – Arlanda Express – måste förstatligas och priserna ska ner. Till SL-nivå om gotlänningarna inte ska kräva självständighet. 

I fredags landade jag på Bromma flygplats och en kort tvärbaneresa senare var jag på Stureplan. Det tog 30 minuter. Från planet stod på marken tills jag checkade in på Villa Dagmar på Nybrogatan.

Så vill alla turister som ska till huvudstaden ha det.

Jag kan också tänka mig att det blir en slags ombyggnad av terminalerna på Arlanda så det inte tar en timme att hämta sitt bagage och att gå till rätt buss- eller tågstation. 

Tomas Eneroth såg stora synergier om vi kan docka in svenskt inrikesflyget i Arlanda och på detta sätt göra Sveriges största flygplats mer attraktiv för fler internationella linjer. 

Men Tomas Eneroth är fortsatt skeptisk till flygets återhämtning. Det kommer att dröja många år innan man kommer upp i 2019 års siffror och han tror fortfarande att reseströmmarna och speciellt affärsflyget kommer att minska. Eneroth citerade Ericssons vd som vill halvera bolagets affärsresor och spara pengar. 

Här trodde Eneroth att digitala möten är här för att stanna. 

Ändå var han glad att se mig IRL på dagens pressträff.

Dagsresorna till Stockholm från vischan och ner till Bryssel kommer att bli färre. Var statsrådets prognos. 

Men sen är det stopp med vilda planer för Normans uppdrag. De drygt 30 regionala flygplatserna som kämpar för sin överlevnad kommer inte att förstatligas. De kommunerna som vill ha denna dyra verksamhet kommer att få fortsätta att hälla in pengar i sina små flygplatser. Infrastrukturminister Tomas Eneroth nämnde flera gånger att regeringen precis skickat 100 miljoner till dessa flygplatser i stöd. Läs, det blir inte mer bidrag när vi är ute ur pandemin. Ambulansflyg och liknande verksamhet oräknad.

Det är intressant att notera att infrastrukturministern fortsätter att tala om flygskam och flygets omställning mot noll utsläpp som om detta var möjligt inom överskådlig tid. 

Hade trott att han skulle haka på Vänsterledaren Nooshi Dadgostar som nyligen var tydlig med att det är mer än okej att en gång om året åka på en charterresa till Medelhavet utan att skämmas. 

Jag fick aldrig riktigt klart för mig om Tomas Eneroth fått sin utredare godkänd av Moderaternas partiledare Ulf Kristersson. Men det är osannolikt att de (Moderaterna alltså) kan hitta en bättre utredare än sin gamla finansmarknadsminister under regeringens Reinfeldt. 

Blir det då ett beslut om nedläggning av Bromma och utbyggnad av Arlanda före valet? Mitt stalltips är ja. Arlanda och Bromma är två stenar som länge gnagt i många regeringarnas skor. Nu ska de bort.

På nytt jobb