Annons:

Sveriges nya Head of Digital talar ut

Nils Persson är ny Head of Digital hos Visit Sweden. Han ska se till "fler globala resenärer upptäcker och väljer Sverige och gör det på ett hållbart sätt". Han gillar Google Maps och SAS. Och är en passionerad flugfiskare sedan 30 år

Grattis Nils Persson som blir Head of Digital hos Visit Sweden, varför valde de dig?

Tack! Jag tror att de valde mig på grund av min breda och lång erfarenhet att jobba med digitalt, marknadsföring, förändringsledning och förhoppningsvis också för att de gillar mig som person.

Head of Digital, vad gör du hela dagarna? 

Vill inte gå händelserna i förväg så jag kan nog ge ett tydligare svar om någon månad. Det kommer troligen handla om både operativa delar som arbetssätt och hur vi förbättrar kundupplevelsen i våra digitala kanaler men också mer strategiska hur vi arbetar med data och tar nästa steg i transformationen av Visit Sweden.

Tre faktorer som gör en framgångsrik kampanj?

Kvalité i kreativitet och innehåll, execution och relevans.

Har den digitala reklamen dödat den kreativa reklamen?

Tvärtom, det har gett ytterligare möjligheter för kreativ reklam, två exempel på kampanjer kopplade till Sverige, Sweden on AirBnB och Swedish Number där det digitala har varit en förutsättning ger prov på det.

Du har tidigare varit på Telia Division X, Online Lead Enterprise hos Telia och haft ledande roller på Spray och digital förändringsledning hos Swedbank. Vad var roligast?

Svårt att jämföra då det har varit olika förutsättningar. Det var otroligt roligt med Spraydate och den feedback och de mail och samtal jag fick från använder som berättade hur vi hade förändrat deras liv och foton på nyfödda bebisar med Spraydate-kläder.

De senaste åren på Division X har också varit väldigt spännande och lärorika, att i en stor organisation skapa och lansera nya tjänster och ta dem från noll till tusentals användare.

Vad lärde dig på banken som du inte visste tidigare?

Hur man arbetar med och får med sig många olika intressenter och att man med ett väldigt litet team kan skapa stor förändring även i en stor organisation.

Det är många nya på Visit Sweden, var är ni om tre år i alla nytt?

Förhoppningsvis är Corona något som inte påverkar vår vardag som idag. Tror att vi med den nya organisationen skapat ett avtryck där vi är benchmark för branschen. Vi har ett grymt team och rätt förutsättningar för att skapa fantastiska leveranser på alla nivåer.

Visit Sweden har ett brett uppdrag som ni ska hjälpa till med. Går det att sammanfatta i tre meningar? 

Stärka Sveriges varumärke generellt globalt tillsammans med de övriga inom NSU (Nämnden för sverigefrämjande i utlandet). Få fler globala resenärer att upptäcka Sverige. Vara stark och bra partner som levererar resultat till svensk besöksnäring.

Vilka KPI kommer ditt arbete att mätas mot?

Det kommer att handla om flera delar, bland annat kundupplevelsen i våra egna ägda kanaler som visitsweden.com, men också hur vi samverkar mellan de olika digitala kanalerna för att skapa bästa effekt. Det kommer även handla om hur vi med data kan bli spetsigare och mer relevanta mot den globala resenären och skapar djupa insikter förståelse för beteende i målgruppen.

Vad är Visit Swedens viktigaste KPI:er?

Se till att fler globala resenärer upptäcker och väljer Sverige och gör det på ett hållbart sätt.

 

Namn: Nils Persson

Titel: Head of Digital

Familj: Stor, närmaste familjen är fru och tre barn 5-11 år.

Bor: Söder närförort i Stockholm

Senaste resa:  I Sverige var det en kombinerad vandrings och flugfiskeresa till södra Lappland,  utomlands var förra höstlovet med tåg till Amsterdam och Köpenhamn med familjen.

Favorithotell: Senste hotelluplevesle var toppen, på Djurönäset med familjen annars är det Borgafjäll hotell, ritat av Ralph Erskine, för arkitekturen och omgivningen.

Favoritreseapp: Google Maps

Flygbolag som jag åker helst med: SAS men åker gärna tåg.

Favoritdestination: Svenska fjällen eller gärna till Italien för vin och mat.

Min drömresa: Tryffelsafari i Piemonte eller flugfiske på Kolahalvön

Detta vet vi inte om dig: Det har väl framgått av mina svar här men är en passionerad flugfiskare sedan 30 år.

 

En kommentar

  1. Thomas: Det vore intressant att se hur man behandlar ”Den globala resenären” som målgrupp behöver. Den lär ju behöva brytas ner i mindre segment om den ska bli actionable.