Annons:

SJ testar nya samarbeten – vill öka upplevelsen ombord

SJ har en tradition av att bedriva utvecklingsarbete tillsammans med sina resenärer. Nu står reseupplevelsen ombord i fokus. Två nya samarbeten, med Readly och Pressbyrån, utvärderas nu av resenärerna enligt ett pressmeddelande.

Det första testet undersöker hur tillgång till underhållning och nyheter kan förbättra reseupplevelsen. Tågresenärer i 1 klass på SJ snabbtåg får därför fri tillgång till alla magasin och tidningar som finns via Readly. Resenären scannar en QR-kod och får tillgång till Readlys hela utbud under 24 timmar. Testet sker i samarbete med Reedly, startar i början av februari och pågår i cirka tre månader. Snabba uppföljningar till resenärer ombord via sms görs under perioden

-Att testa ombord är värdefullt för SJ. Vi får tidig respons från resenärer med olika behov, säger Henrik Arwidsson, ansvarig för SJ Labs, i ett pressmeddelande.

En annan test går ut på att försöka lösa många pendlares önskan om att få en god kopp kaffe under sin resa. Tyvärr saknar regionaltågen för det mesta bistro. Nu erbjuds 1 klass resenärer Stockholm-Uppsala en värdekod som ger en god kopp kaffe, te eller choklad hos Pressbyrån före resan. Resenären får ett sms med en värdecheck i god tid innan sin avgång och kan med den hämta sin dryck på Pressbyrån. Testet utvärderas löpande under perioden.

Verksamheten drivs inom SJ Labs, som är SJs snabbspår för produktutveckling och innovation ombord på tågen. Syftet är bland annat att snabbare kunna testa nya idéer som kan förbättra reseupplevelsen.

En kommentar

  1. Mikael Kraft: Hej, något som jag inte förstår. 60% av USA:s flygresenärer väljer flygbolag efter hygiensärkring. SJ som vi mätt med topsning på olika ställen där resenärer sätter sina fingrar ligger 20 ggr. över gränsvärdena när vi kommer till virus & bakterier. Jag har skrivit till alla ledande personer hos SJ men ingen har svarat. Det finns mycket smarta metoder att desinficera riktigt prisvärt. Facket anser att SJ borde agera då så många i personalen är sjuka. Stockholms Central t.ex. ber resenärer vara noga med handhygien. Var då? Vill man få tillbaka resenärerna och få en frisk personal borde man agera. Då kommer ju även intäkterna tillbaka. Vänligen Mikael Kraft