“Jag är en erfaren person och ledare inom området marknad och kommunikation med stort kommersiellt driv och kunskap inom digital kommunikation”
Grattis Åsa Bergendorf, du är ny marknads- och kommunikationschef SkiStar.Varför valde vd Stefan Sjöstrand dig?
– För att han tycker att jag är en erfaren person och ledare inom området marknad och kommunikation med stort kommersiellt driv och kunskap inom digital kommunikation.
Varför valde du SkiStar?
– För att få vara med och ge människor möjlighet till aktiv avkoppling i Sveriges och Norges vackra fjällmiljö och skapa upplevelser och minnen för livet.
“Det finns fortsatt mycket att utveckla på de orter vi redan finns på”
Varför ska man åka utför med SkiStar?
– SkiStar är ett fjällturismbolag som erbjuder minnesvärda fjällupplevelser på de främsta skidorterna i Norge och Sverige, med ett brett och prisvärt utbud för alla: barnfamiljen, kompisgänget eller kollegorna och för alla nivåer, oavsett om du är nybörjare eller en avancerad skidåkare. Hela resan inkl. boende, skidskola, liftkort och skidhyra kan bokas enkelt och smidigt på skistar.com.
“Vi ser att allt fler gäster vill vara aktiva i vår fina fjällmiljö även sommar och höst”
Och sen ska man hänga med SkiStar på sommaren också?
– Ja precis, vi ser att allt fler gäster vill vara aktiva i vår fina fjällmiljö även sommar och höst, så sommar- och höstsäsongen är också en perfekt tid för aktiv avkoppling. Då kan vi också utnyttja det vi har på vintern såsom liftar och boende hela året. På så sätt bidrar vi också till en mer levande landsbygd så fler kan bo och arbeta på våra destinationer året runt.
SkiStar har 50 procent av marknaden när det gäller utförsåkning, hur ska ni växa där?
– Det finns fortsatt mycket att utveckla på de orter vi redan finns på med till exempel bättre liftar, boenden, aktiviteter och kringtjänster både sommar och vinter. Dessutom ökar intresset från den internationella marknaden med fler gäster från andra länder som fått upp ögonen för våra destinationer.
Vad lärde du dig på Memira?
– Att kunna erbjuda människor ett alternativ till glasögon och linser är grymt! Jag har själv opererat in en konstgjord lins vilket gör att jag nu slipper både närsynthet och ålderssynthet. Här utvecklade jag bland annat mina kunskaper att bygga och utveckla team på distans då vi finns på flera marknader.
Och på Polarn O. Pyret?
– Såå fint varumärke grundat i tanken att barn ska få vara barn, att kläderna inte ska hindra leken och att kläderna ska hålla länge. Helt rätt i tiden. Här handlade mycket om att bygga och hålla ihop varumärket på de 10 franchiseägda marknader vi fanns på då.
En marknads- och kommunikationschef ska spendera pengar till skillnad från många andra på ett bolag som ska dra in pengar. Kan du säga något om detta?
– Jag föredrar att kalla det investering. Numera ska även marknads- och kommunikationschefer dra in pengar, varför vi ständigt analyserar och skruvar på innehåll, kanaler och budskap för att förbättra ROI*.
Hur vet man att en marknadschef är framgångsrik?
– Att man får bättre effekt av de pengar man investerar i marknadsföring och kommunikation, oavsett om det gäller försäljning, varumärkets styrka eller aktieägarnas förtroende.
Hur stor är din marknadsbudget? (Svara gärna både kronor och procent av omsättningen.)
– Det kan jag tyvärr inte avslöja.
Gammelmedia eller sociala medier när det kommer till medieval?
– Båda behövs och valet styrs av kommunikationens mål.
Reseindustrins största utmaning?
– Att hitta balansen mellan ökad turism och hållbar turism.
Namn: Åsa Bergendorf
Titel: Marknads- och kommunikationschef
Familj: Sambo, 2 egna barn, 2 bonusbarn
Bor: Vallentuna
Senaste resa: Järvsö
Favorit Nyckeltal: CPA (Cost per Acquisition)
Favorithotell: SkiStar Lodge Trysil
Favorit Färjebolag: Waxholmsbolaget
Favorit Kryssningsbolag: Svårt – har tyvärr ingen favorit.
Favorit Reseapp: SkiStar
Flygbolag som jag åker helst med: Norwegian
Favoritdestination: Åre
Min drömresa: Uppleva naturen i USA
Detta vet vi inte om dig: Nynnar alltid på en låt!
*ROI (Return of investment ) används ofta för att beräkna och utvärdera en investering. För att beräkna ROI divideras vinsten från en investering med kostnaden för investeringen.