”Ett dansk-svenskt projekt har tidigare föreslagit att landanslutningarna på båda sidor sundet behöver byggas ut för 9,6 miljarder svenska kronor”
Just nu pågår det danska politiska sommarmötet på Børnholm, om två veckor hålls Almedalsveckan. Till båda kommer politiker och tjänstemän i Malmö och Skåne beväpnade med en färsk rapport som visar nyttan med en Öresundsmetro.
Den är framtagen av ingenjörs- och designföretaget Afry för Malmö stads räkning. Den visar att en metro skulle kunna motsvara upp till elva fulla Öresundståg per timme och riktning över Öresund. Samtidigt skulle kapacitet över bron frigöras för både gods- och fjärrtåg.
Tågtrafiken väntas öka när Fehrman Bält-tunneln invigs 2029.
”Köpenhamn och Malmö driver metrofrågan gemensamt”
Och då kommer godstrafiken över Öresundsbron att öka ytterligare. Enligt rapporten skulle både kapaciteten och systemets förmåga att hantera störningar öka med en Öresundsmetro.
Ett dansk-svenskt projekt har tidigare föreslagit att landanslutningarna på båda sidor sundet behöver byggas ut för 9,6 miljarder svenska kronor. Bland insatserna finns en utbyggnad av Kastrup station, fler spår mellan Ørestad och Kalvebod och planskilda korsningar mellan stambanan och stationen på Malmö C liksom vid Svågertorp.
På den danska sidan Öresundsbron genomförs nu en utbyggnad av järnvägen genom avtalet “Infrastrukturplan 2035” mellan partierna i Folketinget. Danmark har redan invigt en ny höghastighetsjärnväg för 250 km/h mellan Köpenhamn och Ringsted medan den fortsatta sträckningen ner till Rødbyhavn byggs ut till dubbelspår med 200 km/h.
Efter midsommar väntas Trafikverket presentera den analys som på regeringens uppdrag görs med fokus på kapacitetshöjande åtgärder i det skånska järnvägssystemet. I utredningen ska beaktande till effekterna av den kommande Fehmarn Bält-förbindelsen tas.
Med en station vid Västra hamnen och sedan vidare mot Malmö C menar Afry att den föreslagna Öresundsmetron skulle avlasta Citytunneln, som är den del av järnvägsnätet som först väntas nå sitt kapacitetstak 2040.
Köpenhamn och Malmö driver metrofrågan gemensamt. Förutom en Öresundsmetro görs för närvarande en svensk nationell utredning som omfattar ytterligare två förslag om fasta förbindelser: HH-förbindelsen mellan Helsingör och Helsingborg och Europaspåret mellan Landskrona och Köpenhamn.