Annons:

Batteribyte på Helsingörfärja en mångmiljonaffär

Två Helsingörfärjor gick över till eldrift redan 2018. Men efter problem gick de tillbaka till diesel redan året efter. Nu ska färjan Tycho Brahe få det största batteriet på en färja någonsin. Men det kostar. Text: Janne Sundling

”Energin ska komma från vind, vatten och sol”

Tycho Brahe och Aurora som går mellan Helsingborg och Helsingör blev elektrifierade 2018. Men redan året efter var de tillbaka på dieseldrift, efter förbrukade batterier.

Nu ska Tycho Brahe utrustas med ett batteri som blir det största någonsin på en färja, skriver danska tidningen Sjöfart.

Men att byta batterier på de två färjorna blir kostsamt, och kostar tvåsiffriga belopp i miljoner.

– Det är något av läropengar man betalar för att vara först i världen med det. Det är inga andra vi kan titta på och få erfarenheter av hur man ska använda dessa batterier för att segla färjorna, säger Kristian Durhuus på rederiet ForSea till Sjöfart.

Problemet menar han fanns inte i de gamla batterierna, utan sättet som fartyget kördes på. Nu installeras mjukvara som gör körningen mjukare genom mindre acceleration. 

Det nya batteriet ska vara 50 procent större och ungefär lika mycket kraftfullare med 6 400 kWh i stället för 4 160 kWh. Energin ska komma från vind, vatten och sol. Fartyget måste byggas om för att få plats med det nya batteriet. 

I dag finns fem fartyg på rutten Helsingborg–Helsingör, två av dessa är alltså elektrifierade.

Kommentarer är stängda.

Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024