Annons:

Annons:

SAS stoppar icke skandinavisk reklamfilm

SAS drar tillbaka reklamkampanj en dag efter lansering, rapporterar reklamtidningen Resumé.

I går hade SAS premiär för sin senaste reklamfilm. Filmens budskap var att resa är de erfarenheter vi tar med oss hem från andra platser. För att illustrera det lyfte SAS fram vad många tror är skandinaviska klassiker, men som egentligen kommer från annat håll i världen, däribland smørrebrød och lakrits.

– När de åker utomlands vill de flesta resenärer få med sig inspiration. De vill ta med sig något hem, oavsett om det är minnen eller kunskap. Det är det som rör samhället framåt. Om vi inte hade varit så nyfikna på vår omvärld hade Skandinavien inte sett ut som det gör, berättade Martin Adonis, brand campaign manager på SAS, i ett pressmeddelande rapporterar Resumé.

Men nu har SAS tvingats ta ned filmen från Youtube och sociala medier, det efter att flygbolagets sociala medier-kanaler fyllts av kritiska röster. Kritikerna menar att det visst finns saker som är typiskt skandinaviska och att SAS nedvärderar ländernas kultur.

Se filmen här.

Kommentarer är stängda.