Annons:

Dålig arbetsmiljö hos SJ bakom personalbrist: Akut

Personalbristen som orsakar ett 30-tal inställda avgångar dagligen under sommaren beror på dålig arbetsmiljö hos SJ. Det menar facket Seko, rapporterar Ekot. – Folk har redan börjat säga upp sig. Det är det som gör att personalbristen har blivit såpass akut, säger Martin Alnebring, tågförare och ordförande för Seko spårtrafik.

Enligt Martin Alnebring lyfte Seko problemet om ohållbara scheman redan för tre år sedan. Till TV4 säger han att han aldrig under sina 15 år på järnvägarna varit med om en sommar med så stor personalbrist som nu. Anställda har ombetts flytta sina semestrar och jobba övertid.

Enligt Tobbe Lundell, presschef på SJ, har det tagit lång tid för företaget att se problematiken.

– Sen har vi försökt jobba med en rad olika åtgärder på både lång och kort sikt. Vi kommer starta en egen lokförarutbildning på SJ där vi kommer utbilda egen personal från början.

2 kommentarer

  1. Erik: Känns som att var och vartannat företag har dålig arbetsmiljö numera. Är det verkligen så illa överallt, eller har det blivit som mycket annat sista tiden. Att man hittar minsta fel under längre tid som sen ligger och gror. För att det periodvis är hektiskt på arbetet kan väl vem som helst skriva under på, men inte säger man upp sig för det eller hotar med strejk. Särskilt inte i rese/besöksbranschen. Är arbetstagare för lättkränkta nuförtiden?
  2. Anonym: Fantastiskt hur ofta folk i rese och besöksbranschen hävdar ”dålig arbetsmiljö”. Är det en ny trend eller
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024