Annons:

SPA-boende i topp när svenskar googlar på Sverige

Googlandet om semester i Sverige har ökar 46 procent i januari 2022 jämfört med januari 2019. Men det leder inte till fler resor i inom landet visar nya siffror från Visit Sweden.

Andelen svenskar som i januari 2023 planerar en Sverigesemester de kommande sex månaderna ligger på i princip samma nivå som i januari 2022: 34 procent.

Däremot ökar andelen svenskar som i januari 2023 planerar en utlandssemester de närmaste sex månaderna. Från 49 procent januari 2022 till 57 procent i januari 2023.

Något fler har varit på en utlandsresa de senaste 6 månaderna (46 procent) jämfört med i januari 2022 (33 procent).

Framför allt är det Spanien (14 procent), Danmark (10 procent), Storbritannien, Grekland (vardera 8 procent), Italien, Tyskland & Norge (vardera 7 procent), som svenskarna planerar en resa till nu, förutom Sverige (34 procent).

Svenskars reserelaterade sökningar på Google om Sverige har år 2022 ökat med +46 procent sedan 2019.

Jämförs 2022 med 2021 noteras en liten minskning med -4,3 procent.

Under pandemin var svenskar den största marknaden med intresse för resor inom Sverige följt av tyskar. Även om det skett en minskning det senaste året så är intresset för Sverige stort.

Detta googlar svenskar efter:

  1. Destinationer (storstäder, regioner, öar, mindre städer)
  2. Naturfenomen (norrsken, vattenfall, sjöar, fjordar och glaciärer, grottor)
  3. SPA Boende (spahotell)
  4. Turismpaket och produkter (semesterpaket)
  5. Parker och reservat (nationalparker, naturreservat, parker)
  6. Nöjesparker (vattenland, nöjespark, äventyrspark)
  7. Skidboende (ski-resorts, skidboende)
  8. Vintersporter (skidor, turskidor, längdskidor, alpinskidor, skridskor)
  9. Camping (camping, stugor, husbil, bungalows, tält)
  10. Gastroaktiviteter (vinturism)
  11. Historiska platser (slott och borgar, historiska platser)
  12. Hotell (hotell, 5 stjärniga hotell, boutiquehotell)
  13. Vandring (dagsvandring, klättring, vandring)
  14. Golf (golf)
  15. Boende på landsbygden (stugor, lantliga hus)
  16. Djurskådning (safari)
  17. Speciella evenemang (musikevenemang, evenemang)
  18. Äventyr och utomhusaktiviteter (cykling, forsränning, äventyrsturism, mountainbike, kanot, kajak)
  19. Turistattraktioner (platser att besöka, saker att göra, turistattraktioner)
  20. Rundturer
Sveriges mest googlade stad: Stockholm.

Om undersökningen bland svenskar

Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov. Under perioden jan 2023 (v. 1-4) har sammanlagt 306 intervjuer via internet genomförts med allmänheten i Sverige, 18 år eller äldre. Den äldsta är 99 år. Data vägs utifrån kriterierna kön, ålder och region mot bakgrund av en modell från Statistiska centralbyrån, så att resultatet är representativt för befolkningen i förhållande till det totala antalet personer som har deltagit i undersökningen.

Kommentarer är stängda.

Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024