Stockholms handelskammare står för bedömningen av vilka intäkter Eurovision kan ge. Senast Sverige tog hem Eurovision Song Contest och stod värd för tävlingen år 2016 skapades turismekonomiska effekter runt 263 miljoner kronor, i dåtidens pengavärde. Efter en uppräkning till dagens priser skulle samma besöksantal ge intäkter på 310 miljoner. Visserligen kostar det en hel del att arrangera tävlingen men en europeisk schlagerfinal ger ändå betydande vinster.
Varje evenemang som arrangeras ges ekonomiska ringar på vattnet när besökare köper resor, bor på hotell och äter på restaurang. Intäkterna som Stockholms Handelskammare räknat fram baseras på antaganden om vad inresta gäster, både svenskar och utlänningar, konsumerar under den tid de på schlagerfinalorten. Det enorma marknadsföringsvärdet oräknat som uppstår när 200 miljoner människor vänder blickarna mot Sverige.
– Stockholm står med öppna armar för att välkomna Europas Eurovisionfans. Vi har arenorna, infrastrukturen, hotellen och nattlivet redo, säger Andreas Hatzigeorgiou, vd på Stockholms Handelskammare.
Och vi kan nog redan nu säga att det blir Stockholms som tar hand om det. Malmö har ingen inomhusarena som kan ta emot så mycket folk, och att chansa på bra väder går inte. Göteborg har sitt slitna gamla Scandinavium. Frågan är snarare om det fysiskt sker i Solna eller i Stockholm. Toppkandidaten är Friends Arena, fast en kombination av Tele2 Arena och Avicii Arena kan inte uteslutas.
- Friends Arena 54 000
- Tele2 Arena 40 000
- Eleda Stadion 24 000
- Avicii Arena 16 000
- Scandinavium 14 000