Annons:

Premium

Eurovisionfinalen 2024 ger 310 besöksmiljoner till Sverige

Loreen vann och nu blir det Sveriges tur att arrangera Eurovision. Besöksnäringen blir vinnare på finalen i Sverige: tävlingen kan ge 310 miljoner i intäkter plus pr-värdet i att marknadsföra Sverige. Text: Janne Sundling

Stockholms handelskammare står för bedömningen av vilka intäkter Eurovision kan ge. Senast Sverige tog hem Eurovision Song Contest och stod värd för tävlingen år 2016 skapades turismekonomiska effekter runt 263 miljoner kronor, i dåtidens pengavärde. Efter en uppräkning till dagens priser skulle samma besöksantal ge intäkter på 310 miljoner. Visserligen kostar det en hel del att arrangera tävlingen men en europeisk schlagerfinal ger ändå betydande vinster.

Varje evenemang som arrangeras ges ekonomiska ringar på vattnet när besökare köper resor, bor på hotell och äter på restaurang. Intäkterna som Stockholms Handelskammare räknat fram baseras på antaganden om vad inresta gäster, både…

Har du redan Premium? .

Läs vidare med Premium

Ingår

  • Exklusiva analyser och sammanställningar av data för branchen
  • Unika intervjuer med reseindustrins viktigaste makthavare
  • Artiklar med tips och råd om hur du blir effektiv i ditt arbete
  • Och mycket, mycket mer!

Köp Premium

Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024