Annons:

Storpolitiskt bråk om Arlandas expansion

”Att svenskar kommer flyga även i framtiden är självklart och att flygandet kommer att öka framstår också som väldigt uppenbart”, skriver Helena Lindahl, riksdagsledamot och näringspolitisk talesperson (C) på DI Debatt. Hon menar att regeringen skjuter frågan om Arlandas expansion framför sig och hon angriper infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) som inte gett tydliga besked om huruvida Arlandarådets slutrapport kommer offentliggöras under år 2019.

Lindahls poäng är att flygtrafiken kommer att öka – samtidigt som den politiska enigheten är stor om att branschen måste genomföra en omställning – och om inte Sverige tar ledningen kommer någon annan att göra det, enligt Omniekonomi.

”Utan tillräcklig kapacitet riskerar vi att bli ett bihang som främst förmedlar resenärer till större flygplatser – exempelvis i Oslo, Köpenhamn, Helsingfors eller någon annan flyghub i vår omedelbara närhet – som kan uppbåda den kapacitet som inte finns i Sverige.”

Socialdemokraterna i Stockholms stad skickar samtidigt en skarp varning till Miljöpartiet: Acceptera utbyggnaden av Arlanda – annars blir det ingen nedläggning av Bromma flygplats.

Därmed ställer sig partiet nu på samma sida som Moderaterna i den infekterade flygstriden.

Karin Wanngård vill nu samla partierna i Stockholms stad och ta fram en gemensam, blocköverskridande strategi för flyget i regionen.

S kommer därför i nästa vecka lägga fram en särskild skrivelse, där partiet föreslår att kommunstyrelsen bildar en ny arbetsgrupp för att få till ett långsiktigt beslut om flyget.

Karin Wanngård anser att den nuvarande uppgörelsen mellan de borgerliga partierna och MP i Stockholms stad är för tunn.

Den slår visserligen fast att avtalet för Bromma flygplats, som går ut 2038, inte ska förlängas under mandatperioden. Men det finns ingen gemensam plan för vad som ska hända sen.

”Jag skulle önska att Arlanda blir Nordens flyghubb i framtiden och då måste vi utveckla Arlanda”, säger Karin Wanngård.

Trots Miljöpartiets försök i regeringen att stoppa utbyggnaden av Arlanda tror Karin Wanngård att det går att träffa en röd-blå-grön uppgörelse om flyget i Stockholm.

Hon påpekar att trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP) så sent som för ett år sedan var redo att ställa sig bakom en kompromiss, där flygtrafiken flyttas över från Bromma till Arlanda.

Det var också så hon uppfattade partiets linje förra mandatperioden, då S och MP styrde kommunen tillsammans.

”Jag uppfattade oss som väldigt överens i den frågan och det är också vad Daniel Helldén tidigare har uttalat sig om. Så de behöver komma överens internt i partiet”, säger Karin Wanngård.

Diskussionen om Brommas framtid har pågått i decennier och Karin Wanngård hoppas nu att partierna en gång för alla ska komma överens om en långsiktig lösning.

Målet för S är att förvandla flygplatsen till en ny stadsdel, med utbyggd tunnelbana och 30.000 nya bostäder.

Karin Wanngård beskriver det som ”väldigt olyckligt” om Miljöpartiets motstånd mot utbyggnaden av Arlanda skulle göra att Bromma flygplats blir kvar.

Kommentarer är stängda.

Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Clarion Hotel Post söker Food & Beverage Director
Sista ansökningsdag:
28 maj 2024