Annons:

“Bromma finns kvar 2042”

Flygbolaget BRA:s ägare Per G. Braathen är huvudgäst i veckans Travel News Talks. Han tror att Bromma flygplats kommer att överleva länge än. Idag torsdag börjar flygbolaget BRA åter att trafikera svenskt inrikesflyg. - Vi har använt krisen till att få ner vårt kostnadsläget. Vi startar försiktigt. I eftermiddag är våra fem plan knökfulla.

Per G. Braathen är mycket skeptisk till regeringens beslut att utreda en nedläggning av Bromma flygplats. 

– Om Bromma stängs blir det ingen konkurrens på inrikesflyget. Önskar Sverige elflyg och turtäthet på inrikesflyget så går det inte att lägga ner Bromma, säger Per G. Braathen.

Han spår att det finns elflygplan på Bromma om fem år och att flygplatsen finns kvar 2042. Från 2035 finns bara elflyg på Bromma. 

Hans råd till sina kollegor i hotellbranschen som också är med i programmet är följande: 

– Det viktigaste som entreprenör är att stå för att man vill tjäna pengar.  

I del 2 av programmet kommer hotellentreprenörerna: Joakim Gip från Ten Hotel och Tea Pettersson från hotell Frantz och Ruth. 

Bägge har öppnat nya hotell mitt under pandemin. Ten Hotel är ett lågbudgethotell utanför stadskärnan. 

Tea Petterssons två hotell är små boutique-verksamheter i Stockholms innerstad. 

– Det som är spännande med hotell är att man får göra allt som är kul. Mat, design, människor, både gäster och personal, vin, inredning. Det är så många dimensioner som är roliga. Vi vill bygga en kedja med prestigelös, personlig lyx. 

Även Ten Hotel siktar på att bli en kedja om några år. 

– Vi har diskussioner om ytterligare två hotell. Men just nu handlar det om att få vårt första hotell att funka. Vi har inga utomstående krav på oss att växa, säger Joakim Gip.

2 kommentarer

  1. Tim: Hur klarar OSL av alla turbopropps från Wideroø de borde ju rimligtvis ha samma problem då? Och de har bara två banor.
  2. Anonym: Rena fantasier att Per investerar i några elflyg 2025. Var tog C-serien vägen? Endast elflyg på Bromma 2035? Per pratade nyss om att på sikt fördubbla flottan... vad tänker han göra med dessa plan 2035? Swedavia kommer inte få hyra BMA för 1kr/år efter 2038. Med marknadshyra kommer det bli väldigt dyrt att flyga från BMA. Det är ren snömos att det inte blir någon konkurrens på inrikes utan BMA.