Annons:

Annons:

SRF: Paketreselagen är satt ur spel.

Didrik von Seth på SRF beskriver resebyråernas och arrangörernas enormt pressade läge. I och med UD:s avrådan för utlandsresor så är omsättningen i princip noll kronor samtidigt som man är skyldig att återbetala avbokade resor till kunderna. Paketreselagen är därmed inte anpassad efter dagens situation och SRF vädjar om att staten inför en resefond som betalas av branschen själv.

17 kommentarer

  1. Micke: Jag tycker ett lån ska betalas tillbaka av de företag som har lånat pengar och inte kollektiv i form av en skatt på 20 kronor på alla paketresor. Bokar kunden själv flyg och hotell på nätet så skulle resenären slipper skatten. Svara
  2. Anonym: Jag förstår inte hur så många arrangörer tycks leva upp resenärernas pengar innan resan har genomförts. Man måste väl ändå bygga sin verksamhet, så att man har råd att återbetala en resa som skulle gått i juli? Om man hade väntat med att spendera kundens pengar till efter att kunden är hemkommen så hade man klarat de flesta kriserna. Permitteringar är det enda stödet som krävs. Svara
  3. Leverantör: Problematiken är inte att resebolagen "lever upp" resenärernas pengar innan resan har genomförts. De har däremot redan betalt för flygbiljetter och hotellrum, m.m. och får sen själva inte tillbaka dessa pengar. När de samtidigt förväntas återbetala kunden innebär detta att det måste tas ur egen ficka vilket alltså resulterar kostnader åt bägge håll utan intäkter. Rätta mig gärna om jag har fel. Svara
  4. Micke: Är nog väldig olika. Vi har fått tillbaka alla pengar från hotell, guider, bussbolag mm. Men ännu inte från flygbolagen. Vi har betald tillbaka till kunden samma dag UDs avrådan kom. Man vill ju behålla kunderna efter Corona också. Men jag tror med SRFs agerande får researrangörerna dålig rykte. Svara
  5. Krille: Fast det kan ju inte stämma att inget hotell och flygbolag betalar tillbaka någonting. Om det stämmer så är det nog läge att förhandla om era avtal med dem eller byta hotell. Jag är själv i resebranschen och ligger också ute med mycket pengar men det mesta har jag kunna rädda tack vare tidigt agerande, bra samarbete med hotellen och där jag inte fått pengar tillbaka har jag för det mesta lyckats få ha pengarna innestående vilket kommer gynna mig senare. En fond räddar de företag som inte har några pengar i kassan sedan tidigare, de andra företagen överlever (med nöd o näppe) ändå. Svara
  6. Per Lind: Med en avgift, inte skatt, som betalas av alla och läggs i en fond så skulle alla få kompensation för alla händelser som gör att resan inte kan genomföras, oavsett orsak. Givetvis skall denna avgift även betalas av de som bokar själva, annars är det ingen mening med fonden om bara vissa får hjälp. Den som utför slutprodukten skall också betala en mindre avgift till fonden oavsett var i världen aktören befinner sig och man bokar på en svensk webbsida eller svensk arrangör. Kostnaden på några tior är väldigt låg i form av om man inte kommer iväg. Tror att resebyråernas "dåliga rykte" är vida överdrivet. Som det är nu skall 3'e man, dvs. resebyrån, stå där som ansvarig när flygbolag tagit pengarna. Svara
  7. Erik: Ja du har sagt det ett par ggr nu Didrik. Du är som en jobbigt upprepande papegoja. Om nu inte Paketreselagen är utformad enligt ert tycke så var det väl inget som stoppade SRF från att åtgärda det innan krisen kom. Lite proaktivt arbete. Nu skyller man allt på staten istället Svara
  8. Researrangör i Dalarna: Men snälla Erik! Paketreselagen är en EU lag. Att förändra den tar åratal. SRF har med advokaten Jonas försökt göra det i många år! Svara
  9. Erik: @Researrangör i Dalarna. Okej. Må så vara. Men SRF hade ju då kunnat arbetat för att få igenom den här fonden som man pratar om, innan krisen. Om man nu visste att paketreselagen har vissa brister så varför vänta på action till något av den här omfattningen inträffar Svara
  10. abc: Ja du Erik. Vi som inte kan se in i framtiden, kan inte Du berätta vad som händer i världen härnäst. Du verkar ju veta. Det är Du som är som en tjatig papegoja Svara
  11. Anna-Karin: Jag tycker också det är fel att marknadsföra sig med "självklart följer vi paketreselagen" på hemsidorna, och sedan hävda att den är utdaterad och bör ej vara giltig? Kunden har accepterat bokningsvillkor enligt resebyråns regler vid bokning av resa - lite sent att nu hävda att villkoren inte gäller... Svara
  12. Erik: @abc. Man behöver väl inte se in i framtiden för att vara proaktiv och agera innan saker och ting händer. Som sagt, att paketreselagen inte är anpassad för extraordinära situationer kommer ju inte som en chock. Vad är alternativet? Att paketreselagen ändras och resenärerna får vara utan återbetalning i situationer som den vi nu är i?. Paketreselagen finns främst där för resenären och för att man ska känna sig trygg som resenär Svara
  13. abc: Erik. Paketreselagen gjordes för att resenärena ska få tillbaka sina pengar vid en konkurs. Vem hade förutsett en situation som denna ? Den gjordes inte för Pandemier. Inte ens Du tror jag hade förutsett detta. Svara
  14. Erik: @abc. Du blandar ihop Resegarantilagen och Paketreselagen. Om du inte ens vet vad du pratar om förstår jag inte varför du ens lägger dig i diskussionen Svara
  15. Vis: Vi vet att det går att driva arrangörsverksamhet och leva upp till paketreselagen. Kundernas förskott bokförs som upplupet. Avtalen man går in i med underleverantörer har villkor som är i synk med resevillkoren. Enkelt. Researrangörerna lider som regel av för små marginaler och som sanna optimister lånar man av kundernas förskott. De som gjort så får nu snöbollen i nacken. Skyll inte på regelverken. Bit i äpplet och fundera på de grundläggande problemen och gör rätt när det sätter fart igen. Svara
  16. Micke: Du har helt rätt "Vis". Vi har självklart betalat tillbaka till våra kunder alla resor som blev inställda. Vi har ännu inte fått från flygbolagen men det måste vi ta. Många reseföretag hade alldeles får låga marginaler redan under högkonjunkturen vi hade i flera år och nu vill man sanera företaget med en statlig fond. Svara
  17. Pj: Hoppas bara alla oseriösa resebolag försvinner när covid - 19 krisen är över. Sembo är väldigt oseriösa då de vet att resan är inställd kräver de full betalning för att man ska ha en chans att gå tillbaka sina pengar annars hävdar de att paketreselagen inte gäller de snor förskottsbetalning. Det är inte seriöst att agera på detta sätt vem vågar betala för något som inte blir av? Jag bryr mig inte om pengarna vi förlorade utan hur de behandlar sina kunder. Svara

KOMMENTARER

E-postadressen publiceras inte.

Våra regler är enkla: Håll en god ton. Visa respekt för dem vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras av redaktionen.

17 KOMMENTARER ÖPPNA

Prenumerera gratis på Travel News fullmatade nyhetsbrev och få senaste nytt från reseindustrin varje vardag senast klockan 8.