Annons:

Travel News Talks den 16 april: Tågspecial med SJ:s vd Monica Lingegård

I sin första större tv-intervju berättar SJ:s vd Monica Lingegård om rekryteringsprocessen som tog ett knappt år. - Det är klart att det är jobbigt när man är sjukt sugen på jobbet. Intervjun med Monica Lingegård analyseras av tågexperten Mats Nyblom.

Monica Lingegård har en lång karriär bakom sig, hon var med i IT-bubblan när Spray gick in på Nasdaq. 

– Jag började som konsult. Det är en slags betald utbildning. Man får besöka en rad branscher. 

Efter IT-bubblan blev Monica Lingegård vd på Samhall i knappt tio år. Hon har ingen erfarenhet av service in reseindustrin, men jag är mycket van att leda stora organisationer med att samhällsuppdrag. 

– Jag är van att ta stora bolag till sina mål, det är därför jag blev rekryterad till SJ. 

Några planer på att släppa in MTR X i sitt biljettförsäljningssystem finns inte. Hon har ingen direktkontakt vare sig infrastrukturminister Tomas Eneroth eller näringsminister Ibrahim Baylan. Men den senares statssekreterare kände hon via sitt uppdrag på Samhall. 

– Vi rapporterar i samma kanal. Ägaren är näringsdepartementet. Men man träffas inte på det sättet, men jag hade ett track record i den statliga värden. 

Ändå tog det ett år att anställa dig på SJ?

– Du får fråga rekryteraren om det. Vi ska inte gå in på det.

Monica skrev på före corona, men när Monica kom in hade vi haft restriktioner och sjukdom i landet i fem månader.

– Missförstå mig rätt. Det spelar mig ingen roll. Du landar i de utmaningar som finns. Mitt jobb är att göra det så bra som möjligt. 

2020 blev förlusten 1,5 miljarder. Trots detta har SJ inte lagt ner en enda tåglinje.

– Vi kör fullt. SJ är det enda bolag som kör icke upphandlad kommersiell tågtrafik. Vi tar ansvar för att man ska kunna resa tryggt och säkert under en pandemi. 

Är er förlust rimlig?

– Vi har sparat en miljard. SJ gick in i pandemin välutrustade med en fin kassa. Den har vi ätit på, men vi hade en god balansräkning och kan låna pengar på den öppna marknaden. Vi har en stark ägare.

Höghastighetståget sägs vara på ingång till en kostnad av minst 320 miljard. 

– Det enkla svaret är att jag inte har en aning om det kommer att bli av. Det är stora utmaningar när man räknar på detta. De senare 20-25 åren har man gravt underskattat efterfrågan och resandeutvecklingen. 

Intervjun med Monica Lingegård analyseras av tågexperten Mats Nyblom.

Kommentarer är stängda.

Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024