Annons:

Premium

Resenärerna som garanterat skäller på föraren

Även fyrfotade individer behöver resa. Ibland utan matte eller husse. Paws En Route har lanserat det som ska bli ett Uber för husdjur. Text: Janne Sundling

”Vi vet att husdjursägare har hög förväntningar när det handlar om produkter och service för sina djur”

Det är OMD, Oh My Dog, som berättar om nytillskottet i servicebranschen. Dacia Rohler, vd för Paws En Route, såg behovet av tjänsten efter att en rad personer vittnat om att de beställt taxi för transporten, men att föraren vänt när de såg att den resande var ett husdjur. Samma behov såg hon med egna hunden, Liam. Paws En Route ska erbjuda pålitliga och säkra transporter både i marktransporter och med flyg. Deras värdar och transportörer – ”Pet Guardians” – ska erbjuda en positiv reseupplevelse för djuren.

Företaget startade i östra Kanada 2018, och finns än så länge bara i de större städerna i Kanada men planerar expansion i USA.

– Vi vet att husdjursägare har hög förväntningar när det handlar om produkter och service för sina djur, och vi spenderade ändlösa timmar med research om deras behov före lanseringen, säger Dacia Rohler.

– Alla våra passagerare för marktransporter måste bära en krocktestad säkerhetssele, och varje åktur kommer med tillräckligt med vatten för åkturen och raster för att säkerställa att husdjuren är hydrerade och bekväma, säger hon.

Hittills har de svarat för 10 000 transporter till alla möjliga ställen, till veterinärer, veterinärkliniker, familjemedlemmar, hunddagis, kennlar och flygplatser.

– Vi har transporterat allt från hundar och katter till grisar, sköldpaddor, alpackor, kräldjur, ja listan bara fortsätter.

Hon berättar om ett ovanligt jobb förra månaden där husdjursägarna ville att deras råtta skulle få dagliga transporter till ett råttläger.

– Ja, vi visste inte att sådana existerade. Men vi diskriminerar inget husdjur.

På längre flygtransporter finns det med en “pet guardian” som övervakar transporten.

“Pet Guardians” liksom förarna bakgrundskontrolleras och får genomgå två intervjuer. Så många som 40 procent av de sökande avvisas, enligt Dacia Rohler.