Vilken sak tycker du har format resandet mest under de senaste 40 åren?
– Det har varit många dramatiska händelser, till exempel pandemin och 9/11, som mer eller mindre satte stopp för allt resande, men där man kan se att resandet relativt snabbt kom tillbaka till de nivåer som var innan. För mig blir det istället avregleringen av flyget 1992.
– Den öppnande upp flygmarknaden för riktig konkurrens. Det startades mängder av lågprisbolag och plötsligt var det möjligt att flyga överallt för en bråkdel av priset än hos de reguljära flyget. Tidigare kostade en flygbiljett till London 10 000 kr tur och retur i dåtidens penningvärde, om många tog färjan till England för att ha råd.
– Efter avregleringen kostade biljetterna hundralappar, och så klart ökade flygandet dramatiskt. Man kan även lägga till att antalet flygrutter och destinationer också ökade.
Hur påverkade det chartern, den dömdes ju ut då?
– Chartern har dömts ut många gånger, men har ständigt överlevt. När det gäller lågprisflyget så påverkade den så klart våra resor till storstäder till att börja med, men ”if you can’t beat them, join them!” Nu använder vi själva lågprisflyg i våra stortstadspaket.
– Men när det gäller solsemester, charter till Medelhavet och Kanarieöarna, så är vi fortfarande oerhört starka. Våra paket är prisvärda, våra hotellkoncept är anpassade efter våra målgrupper, som barnfamiljer, och så erbjuder vi enkelhet och trygghet. Vi tar ju ansvar för hela resan.
– Man ju ringa oss och få hjälp när något går snett, till exempel en strejk eller skogsbrand i närheten. Det är ju svårare att få det när man har bokat genom en internationell bokningssajt.
– Vi har även sett en stor ökning av 3g-resandet (tre generationer reser tillsammans reds. anm). När mor- eller farföräldrar vill bjuda barn och barnbarn på en härlig semester, så sitter man ogärna och bokar en 200 000 kronors-resa själv på en bokningssajt.
AI och framtiden?
– Den är svårare att svara på. Det beror ju också på hur AI utvecklas. Idag är ju svaren på promptningarna inte alltid att lita på. Jag har själv varit om det. En strand på Kreta visades sig inte ha två fina fisktavernor utan ett dåligt kafé med fryspizza.
– När svaren blir mer exakta och personanpassade, och AI:n kan boka resa och hotell, så får vi en helt annorlunda situation. Jag är dock inte så orolig för chartern. Vår slutprodukt är ju skyddad. Våra egna skräddarssydda och unika målgruppshotell, som till exempel Sunwing i Alcudia på Mallorca (se notis nedan). De går ju bara att boka hos oss.
– Men vi har ju själva börjat använda AI. Exempelvis använder vi AI för att effektivisera vår contentproduktion och använder det en del inom yield managment.
Vad tycker du om Travel News? Behövs en branschtidning för resebranschen?
– Jag har varit en trogen läsare sen tidigt 90-talet, så mitt svar är givet på båda frågorna. Jag tycker mycket om att läsa den. Det är skönt att känna till vad som händer i branschen, allt från trender och visioner till vilka som har bytt jobb. Lite branschskvaller med andra ord.
– Och självfallet behövs en branschtidning. Ingen annan än en branschtidning förstår oss och resebranschens speciella utmaningar.
Fakta: Claes Pellvik
Arbetar som: Kommunikationschef på Ving.
Roligaste TN-minne: ”När Viggo Cavling inte förstod att han intervjuade Kanarieöarnas turismminister, Jessica de Leon, och frågade henne om vad hon skulle vilja att turismministern skulle göra. Det blev förvirring … ”
Relaterade artiklar
-
AI möter personlig service – duon bakom Holiwise vill omdefiniera premiumresandet
-
Från lönetoppar till Ryanair – Richard Björnelid om 90-talets reserevolution
-
Framtidens resor handlar mindre om platser – mer om mening
-
Mässan som överlevde snökaoset – och blev en B2B-succé
-
Jim Hofverberg: ”Mycket talar för att Sverige har stora tillväxtmöjligheter”
-
Charlotte Blum: ”Vi tittar hela tiden i kristallkulan”
-
Turismprofessorn Bengt Sahlberg: ”Vi reser för att vi är nyfikna – det ligger i människans DNA”
-
”Vi var ett grymt team – och det var ju en kul tidning att göra”
-
Han känner resebranschen inifrån och ut
-
Efter 40 år – vår bransch fortsätter att vara full av nyfikenhet