1985 var ett spännande år för alla oss som älskar resor. Då startade ett litet flygbolag på Irland, Ryanair, som med sina låga priser och sin kaxiga attityd snart skulle revolutionera hela flygbranschen. Samma år föddes också ett litet magasin i Sverige – Travel News – med en nästan lika kaxig idé: att bevaka hela resebranschen.
Och då menar jag verkligen ’hela’ branschen. Charter och affärsresor, tåg och rederier, hotell och camping, turistråd, konferenser, flyg, samiska arrangörer och incomingbolag – ja, allt som hade en resenär, besökare eller gäst som kund.
För att förstå hur allt började måste man backa några år, till 1981. Då startade Eva och Magnus Rosenqvist ResGuide, som senare blev RES. Deras reklambyrå, Madison, hade då fått uppdraget att producera en restidning åt VISA, som ville skapa en exklusiv kundklubb. Inspirationen kom från Travel & Leisure och American Express kundmagasin.
När avtalet med VISA tog slut bestämde sig Eva och Magnus för att fortsätta på egen hand. Tidningen hade redan 50 000 i upplaga – och en växande skara reseintresserade läsare. Men Magnus tyckte att det saknades något: en affärstidning som bevakade reseindustrin ur ett professionellt perspektiv.
Han hade rätt. Resebranschen befann sig då i stark tillväxt, med nya aktörer, nya flygbolag och en spirande globalisering. Så i november 1985 publicerades det första numret av Travel News.
Och det var verkligen en tid då världen rörde på sig – på alla sätt. Samma år passerade Halleys komet jorden, Ronald Reagan och Michail Gorbatjov möttes för första gången, och ett litet dataföretag vid namn Microsoft släppte sitt första operativsystem: Windows 1.0.
40 år senare är det lätt att dra paralleller. Vi befinner oss åter i en tid av omvälvning – digitalisering, hållbarhetsutmaningar, AI och nya resemönster. Men en sak är sig lik: vår bransch fortsätter att vara full av nyfikenhet, entreprenörskap och berättelser värda att lyfta.
Och på tal om berättelser – under vårt jubileumsår kommer Travel News att presentera ett par riktigt häftiga nyheter. Det handlar både om nytta och nöje – för såväl våra läsare som annonsörer.
Mer än så säger jag inte just nu. Men håll ögonen öppna. Vi lovar att fira med stil – och med samma nyfikna blick som när allt började, där under Halleys komet 1985.
Apropå vårt jubileum har vi bett en tidigare medarbetare, Anders Falkirk, att intervjua branschprofiler och tidigare kollegor. Resultatet är en serie texter som bjuder både på skratt, nostalgi och eftertanke – och som påminner oss om varför vi älskar den här branschen.