Annons:

Katarina Myrberg var chefredaktör för Travel News mellan 2004 och 2015. Foto: Privat

”Vi var ett grymt team – och det var ju en kul tidning att göra”

Som chefredaktör mellan 2004 och 2015 var Katarina Myrberg med när resebranschen kastades mellan digitalisering, katastrofer och nya entreprenörer. Här minns hon tsunamin, nakenbilden på Stephan Ekberg – och varför hon fortfarande har nytta av sina år på Travel News.

Hur fick du jobbet som chefredaktör? 
– Det var väl rätt enkelt. Jag jobbade ju redan på Travel News, och när Ulf Wallin slutade så fick jag frågan. Och jag tackade väl i princip ja direkt. Det var ju en kul tidning att göra. Bredvid mig hade jag min kollega Karin Starkman-Ahlstedt som huvudreporter. Det var viktigt för mig, vi var ett grymt team i många år. 

Hur utvecklade ni tidningen?
– Bland det första jag fick syssla med, vid sidan om tidningsproduktionen, var att öka vårt fokus på travelnews.se. Det gjorde vi genom att starta ett dagligt nyhetsbrev som kom varje morgon vid 8-tiden. Det var inte vi som gjorde det, utan stackars frilansare som fick gå upp i ottan och skanna av nyheterna från de stora morgontidningarna, branschmedia och pressutskick från reseföretagen. 

– Men huvudfokuset var ändock månadstidningen och att ha egna nyheter.

Hur fick ni fatt dem?
– Eftersom jag och Karin redan hade jobbat några år på Travel News, så vårt kontaktnät upparbetat och relativt stort. Vi fick en del tips så klart, och i våra stora intervjuer med näringslivsprofiler kom ju en och annan nyhet. Och så var vi nyfikna, när man lärt sig branschens strukturer och aktörer ser man konsekvenserna som kanske inte lyfts upp av mainstream-media.

– När SAS till exempel gjorde mycket förändringar i distributionsstrategin under 2000-talet – allt från provisioner till satsning på direktförsäljning – fick det återverkningar i flera led ända ner till enskilda resebyråer.

Vilka händelser under din tid som chefredaktör står ut?
– Det hände ju många spännande saker, men tsunamin 2004 står ut. Ingen naturkatastrof i modern har tid varit värre (se fotnot). Jag var också med på den berömda presskonferensen då Johan Lundgren och Lottie Knutsson från Fritidsresor kritiserade Laila Freivalds och UD för sitt svaga agerande.

– Vi gjorde sedan en story om vad som hände bakom kulisserna på Fritidsresor under katastrofen och deras krishantering. De skickade ju ner tomma flygplan direkt för att evakuera sina gäster, och hur man fattade beslut om att man behövde kritisera regeringen för deras oförmåga.

– Lottie blev rikskändis då och blev en förebild för hur företag ska agera i kris. 

Omslaget med Stephan Ekberg.

Och något mer som idag känns viktigt …
– När jag bläddrar i gamla Travel News blir jag också påmind om hur branschen skakades om av digitaliseringen, alla internetresebyråerna och entreprenörerna vars utvecklingsresor vi fick följa: Leif Lundin och Travelpartner, Ralph Axelson och Seat24 (som blev Etraveli) och Stephan Ekberg och Travelstart.

– Ett oförglömligt omslag var när vi plåtade Stephan Ekberg utan kläder och bara en dator framför de ädlaste delarna. Men det var faktiskt min företrädares Ulf Wallins galna idé, och nog bara Stephan som skulle säga ja till det.

Har du haft nytta av dina år på Travel News och i resebranchen?
– Ja, absolut. Jag har ju lärt mig branschen och hållit mig till den. Efter att jag slutade som chefredaktör, efter ett frilansår, har jag arbetat som kommunikatör på SJ och numera som pressansvarig på Mälardalstrafik, som står bakom Mälartåg. Väldigt kul, men inte lika ”sexigt” som i den lite mer glamorösa delen av resebranschen som Travel News bevakade, ha ha. 

*Under tsunamin omkom runt 230 000 människor, varav 543 var svenska medborgare. Ungefär 20 000 svenskar befann sig i Thailand vid tiden för katastrofen. 

Fakta: Katarina Myrberg

Arbetade som chefredaktör: 2004-2015.
Roligaste TN-minne: ”När Petter Stordalen, som då var en uppstickare som precis börjat expandera i Sverige, höll ett anförande – eller vad man ska kalla det – på ett seminarium före Grand Travel Award någon gång första halvan av 2000-talet. Det blev mer en show, där han till och med gick ner på knä och ”predikade”. Han dömde ut de andra hotellkedjorna, varav flera satt i publiken och inte hade så bra koll på honom och hans extravaganta föreläsningsstil. Det blev dålig stämning i lokalen, minst sagt. Men han har verkligen bidragit till att sätta färg på branschen!”

Relaterade artiklar

Kommentarer

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Våra regler är enkla:Håll en god ton. Visa respekt för dem vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras av redaktionen.

0 kommentarer Öppna