Det var tre år sedan som Lisa Farrar rekryterades till arbetet som digital chef på Nordic Choice Hotels. Hon har tidigare arbetat som vd på Mr Jet/ebookers och som Skandinavienchef på den amerikanska rabattsajten Groupon. Hon nominerades nyligen till en av Sveriges mäktigaste kvinna inom tech .
Lisa bad om 100 miljoner och fick det dubbla för att skapa världens bästa digitala gästresa. Bolaget som ska genomföra detta heter eBerry. Många av bolagen i Petter Stordalens koncern heter något med jordgubbar, eftersom Petters pappa ICA-handlaren förklarade för sin son att han bara kan sälja de jordgubbar han har.
– Nordic Choice sajt är förstås bara en del av den digitala upplevelsen. Genom teknik ser bolaget på möjligheten att skapa bättre och enklare vardag för sina gäster. En av de möjligheterna är Nordic Choice Hotels app. Då kan vi ge dig den bästa upplevelsen. Ju mer information vi har om dig som gäst desto bättre vistelse kan vi ge dig. Det bästa är om vi vet vilket ditt favoritrum är och helst ska din favoritöl finnas i minibaren, säger Lisa Farrar.
– Appen ger våra gäster möjligheten till en enklare resa, du kan till exempel boka, checka in, öppna hotellrums dörren och nu även välja vilket rum du vill bo på.
För bara några veckor sedan släppte Nordic Choice möjligheten att två dagar före incheckning välja rum. Än så länge bara i två hotell i Stockholm: Clarion Stockholm och Clarion Sign. Men målet är förstås att denna tjänst ska finnas på koncernens knappt 200 hotell.
– Vi håller på att rulla ut detta under året. Vi har över 50 000 rum så att göra denna data öppen och bokningsbar är komplicerat. Vi är det enda bolaget i Norden som kan erbjuda detta. Det kostar att gå före, men vi vill gärna göra detta. Att boka säte i flygplanet har varit standard de senaste fem-sex åren. Det kommer att bli en hygienfaktor även på hotell, säger Lisa Farrar.
När systemet är klart kommer gästen att kunna välja mellan dusch eller badkar, utsikt mot gatan eller parken och en mängd andra variabler.
2018 gjordes mer än 20 miljoner besök på Nordic Choice sajt. 2 miljoner är “fans” enligt Lisa Farrar. De är med i kundklubben och många har laddat ner bolagets app. Men erfarenheter från bland annat KLM visar att det är först när kunderna är frekventa som de laddar ner bolagets app. En tredjedel av bolagets intäkter kommer in digitalt. Målet är förstås att denna siffra ska öka.
– Det är därför som vi vill bli mer relevanta även i din hemstad. Vi har gått in i en longstay kedja och kommer snart att erbjuda tjänster som room service och städning även till dessa, de ser på möjligheten att integrera den digitala gästresan även där. Vi ska också kunna bjuda in till en AW på TAK om du bor i Stockholm eller att du kan boka in en brunch, säger Lisa Farrar som delar sin arbetsvecka mellan Oslo och Stockholm.
– Vi är glada för utmärkelsen, och det är ett bevis på det fantastiska arbete som teamet gör dagligen. Och vi blir aldrig klara, idag är vi dryga 180 personer på eBerry som jobbar ständigt med förbättring och nyutveckling, säger Lisa Farrar.
Hur håller du koll på all som sker i sociala medier?
– Vi tror passionerat på att en platt organisation där alla har ansvar och mandat att fatta beslut, det ger oss både möjlighet att springa fortare och skapar en bättre arbetsplats. Vi lever efter devisen” dare to disagree and fuck hirerarchies”, avslutar Lisa Farrar.
Namn: Lisa Farrar
Titel: Chief at eBerry & Chief Digital Officer NCHG
Familj: Ja
Ålder: 38
Bor: Stockholm
Senaste resa: Oslo
Favorithotell: Comfort Hotel Karl Johan i Oslo är en pärla, men upplevde nyligen Clarion Collection i Lillehammer, det var magiskt.
Favoritfärjebolag: Birka
Favoritreseapp: Vår, så klart!
Flygbolag som jag åker helst med: SAS
Favoritdestination: Nya Zealand
Min drömresa: Upplevela nord Norge på Hurtigrutten
Resegeometri/Nordic Benchs årliga mätning Svensk Privatresebarometern ligger till grund för resultatet.
Undersökningen ställer bland annat frågan ”Har du erfarenhet av någon av nedanstående bokningssajter?” (respondenten klickar för de sajter som stämmer). I en följande fråga anger man ”Vad är utmärkande för en bra bokningssajt enligt dig?”, se diagram nedan. Det som är viktigast är alltså ”Tydlig information om pris och innehåll”, ”Inga överraskande tillägg” och ”Användarvänlighet”.
I det avslutande steget får respondenten bedöma de sajter han/hon säger sig ha erfarenhet av ”Hur pass väl uppfyller dessa sajter dina kriterier för en bra bokningssajt?”. Detta på en elvagradig skala 0-10.
Resultaten summeras för respektive sajt vilket ger ett indextal som underlag för ranking.
Resegeometri/Nordic Bench är en oberoende part som förmedlar konsumentinformation till de som ska boka en resa samt förmedla kunduppfattningar till sajtägarna så att de ska kunna förbättra sin sajt.