”AI-verktyg har en inneboende kapacitet för hyper-personalisering”
I Tripadvisors 2024 Experience of Travel-studie, som släpps i sin helhet i januari, uppger 67 procent av de tillfrågade resenärerna – totalt 5 618 till antalet, från sju nyckelmarknader, bland annat Storbritannien och USA – att upplevelser har ett högre värde än saker. Det känns i mångt och mycket som 2023-års nyckeltrend. Vilken turismsektorn också länge lyft.
Samhällets utveckling från en tjänstebaserad till upplevelsebaserad ekonomi återspeglar hur våra behov mognat. I länder som Sverige kan vi, i enlighet med Maslows behovspyramid, drömma om det som tillfredsställer oss bortom föremål och materiella ting. Så som djupare gemenskap och självförverkligande. Allt från hotellrum till måltider är förstås upplevelser. Det som sticker ut i trenden, är att vi i allt större utsträckning planerar hela resor baserade på aktiviteterna som blir minnen för livet.
”Tillfrågade resenärerna – totalt 5 618 till antalet, från sju nyckelmarknader, bland annat Storbritannien och USA – att upplevelser har ett högre värde än saker”
Det är också intressant hur vi planerar, något som varit en nästan lika stor snackis som upplevelserna i sig. För 2023 var också året då AI på allvar gjorde entré i vår vardag. Exemplen ur 2024 Experience of Travel-studien pekar på hur den nya tekniken redan blivit en del av vår reseplanering. Simultant påpekar de tillfrågade vikten av traditionell reserådgivning.
Eller, uttryckt lite annorlunda: den mänskliga faktorn.
När vi i realtid anpassar oss till ny teknik behöver vi också förstå hur konsumenters inställningar och beteende skiftar. Numera söker vi i första hand efter, säg, var de bästa reven för snorkling finns innan sökningarna efter konkreta resmål och hotell tar vid.
Eller, uttryckt lite annorlunda: resor är nära nog en bieffekt av upplevelserna vi är ute efter.
Inom resebranschen bör fokus därför ligga på att skapa upplevelser som har tydlig personlig samklang. Det finns fortfarande en ganska bred uppfattning om att AI och mänskliga relationer är oförenliga. Men: AI-verktyg har en inneboende kapacitet för hyper-personalisering – om de finslipas med äkta mänsklig prägel. De har också potentialen att frigöra tid. Både för konsumenter och ett reseföretags personal. Vilket i sin tur skapar utrymme för mer meningsfulla, enskilda relationer – och i längden värdefulla upplevelser.
Månne är Airbnb till dags dato det bästa exemplet på ett företag som framgångsrikt lyckats integrera modern teknik och personligt anpassade upplevelser i sin affärsmodell. Inte är det förvånande att vd Brian Chesky nu talar om företagets möjlighet att stävja människors ensamhet och bygga olika slags mellanmänskliga gemenskaper, ansikte mot ansikte.