Annons:

Efter år av utveckling – nu lanseras Sembos AI-assistent vid flerstoppsresor

Den digitala resebyrån Sembo med bas i Helsingborg lanserar nu världens första ChatGPT-inspirerade AI-assistent som föreslår och bokar flerstoppsresor och semesterboende i samma flöde, enligt ett pressmeddelande. - Det här kommer sätta en ny branschstandard globalt, lovar Andreas Elmgren, General Manager på Sembo som utvecklat tjänsten under många år. 

“Detta är första lösningen där man både får förslag och möjlighet att boka flera olika transportsätt och boenden i ett och samma verktyg och bokningsflöde”

Sembo, en av Nordens större resebyråer, lanserar i dagarna en ny typ av AI-assistent som ger skräddarsydda förslag på resor, transport och boenden i ett och samma flöde och låter resenären boka och betala den AI-genererade resan med ett klick. AI-assistenten är byggd med teknik likt den bakom ChatGPT. Det ger resenären möjlighet att kombinera olika destinationer, transportsätt och boendealternativ för att på så sätt prisjämföra hela resan. Lanseringen är den första i sitt slag globalt.

Andreas Elmgren, General Manager på Sembo, säger i ett pressmeddelande: “Det här kommer sätta en ny branschstandard globalt. Vi ser att många är inne och nosar på AI och bygger egna ChatGPT-inspirerade lösningar, men detta är första lösningen där man både får förslag och möjlighet att boka flera olika transportsätt och boenden i ett och samma verktyg och bokningsflöde. Det ska vara lika härligt att boka en drömresa som det är att åka på den. Nu får resenärerna äntligen sätta sig i förarsätet och kan för första gången få översikt i ett och samma flöde, oavsett resans komplexitet.”

Nyheten kommer samtidigt som svenskar i stor utsträckning fortsätter att prioritera resandet — trots att kostnaden på resor har ökat mer än de flesta andra varor och tjänster, enligt siffror från Statistiska Centralbyrån. Samtidigt har lanseringen av ChatGPT gjort att allt fler branscher tittar på hur AI kan implementeras för att förbättra kundupplevelsen.

Jari Virtanen Sembo på Travel News Business Forum i Helsingborg.

“Sättet att boka resor har sett likadant ut de senaste 20 åren. Nu tar Sembo ett rejält kliv framåt“

Jari Virtanen, VD Stena Line Travel Group Holding AB säger i ett pressmeddelande: “Sembo har alltid varit ett teknikdrivet och innovativt reseföretag och det är också bland annat därför Stena Line gick in som ägare. Generellt sett ligger resebranschen långt efter den typ av digitalisering som andra branscher gjort. Sättet att boka resor har sett likadant ut de senaste 20 åren. Nu tar Sembo ett rejält kliv framåt och det känns fantastiskt att gå i bräschen internationellt. Vi har goda förhoppningar att detta kommer ytterligare stärka Sembos position på marknaden, både hemma i Sverige och internationellt.”

En första version av AI-assistenten lanseras den 9 april. 

5 kommentarer

  1. Roy: Bravo, Andreas, spännande... Gratulerar och önskar er lycka till med nyheten!
  2. Niccolo: Skandinaviens mest olönsamma resebyrå. Pappa Stena Line betalar ändå, alltså måste Sembo på något sätt upprätthålla någon slags kuliss inför ägarna, dvs tex. lite pressreleaser och annat. Mycket snack och lite verkstad. Föråldrad affärsmodell. De gör för många saker och reseplaneringsverktyget är för komplext och det finns ingen efterfrågan som motiverar byggandet. Men vad spelar det för roll? Stena Line betalar ändå. Stena Line förstår sig inte på vad Sembo sysslar med, alltså kan Sembo fortsätta gå i brakförlust. AI är säkert bra men det gör ingen skillnad i sak. Sembo kan beskrivas som ett bolag med stor tro på sig själv - men som kanske inte alltid lever upp till sin egen uppfattning. Sembo har "begränsad affärsmässighetsförmåga" - kan beskrivas som "medium size dog with big dog attitude". Kolla redovisningen på hitta.se. Bookings är överlägsen Sembo. Bookings inkluderar turistskatter, bra bilder, stort utbud av hotell även på småorter som inte är så turistmässiga, recensioner, bra app (tex push-notiser - tex hur vad incheckningen/frukosten et),, fri taxi till och från hotell/flygplats, bra lojalitetsprogram och uppgraderar hotellvistelsen (tex inkluderar frukost fast man inte köpt det).
  3. Ludwig W: Sembo har omsättning är 1/5 av RCG och AOBtravel enskilt. Sembo är väldigt olönsamma. Varför? Morsan Stena Line betalar för galenskapen. Utgångspunkten är att du har blivit ledare för att du har de färdigheter som krävs för att leda, och förhoppningsvis för att du har en personlighet som din omgivning trivs med. Sembos ledning snackar mest - pratkvarn, men det finns ett syfte. Dvs klia Stena Line under hakan. Det skall se bra ut så galenskapen kan fortsätta - lönen tickar ju in fast man är högst olämplig i ledarskap. Sembo är extremt olönsamma pga Stena Line betalar. Ledningen har ingen betalningsskyldighet för förlusterna. Sembo är en teater inför Stena Line för att försörja ledningens löner. Så skickar de lite pressrealser hit och dit så de kan fortsätta tanka Stena Line på pengar - men det är en del av teatern. Sembo är en potemkinkuliss. Jag har en annorlunda vision av ledarskap. En ledare är någon som för människor samman. Den första myten om företagsledning är att den existerar. Den andra myten om företagsledning är att framgång har med skicklighet att göra. Direktörer vandrar ogärna i skogen, de kan ju inte få någon utdelning på sångfåglama. En framgångsrik ledare kan delegera allt ansvar, skylla alla misslyckanden på andra och ta åt sig hela äran. En ledare är en människa som har förmågan att få andra att göra vad de inte vill och tycka om det. Det sista sagt stämmer på Etravelis VD. Han är bra exempel. Gör ett bra jobb.
  4. Kent: Snyggt Jari och gänget, viss avundsjuka andas kommentarerna ovan och det är klart att ett sökverktyg av den kalibern kan attrahera nya kunder, som dessutom antagligen inte är så priskänsliga som rena flyg/hotellsökningar. Logiken med Stena som ägare med bilpaket är fullkomligt logisk, blir spännande att se hur det kan utvecklas. Borde kunna bli en hit på longhaultrafiken som antagligen är mer låst än resandet i Europa. Betydligt enklare att själv boka en OW biljett till Paris och hem från NCE.
  5. Pedro: Visst är Sembo olönsamma. Men det kanske finns en anledning? Det är sällan det finns ett bygge som är lönsamt innan man har hyresgäster... Då lever man på banken och lånen, och ofta gör man det i rätt så lång tid. Vision att nå något, att bygga något fint, kan ingen ta från en. Sedan får man se om marknaden gillar det och försäljningen ökar. Det återstår att se. Stena Line är inget bolag som ödslar med pengar, och de kommer nog kräva resultat för sina pengar med. Så är det upp till den samma ledningen att leverera det. Återbetalningstiden vet bara de om. Jag tycker det är en cool satsning de har gjort, och de har nog inte haft det enkelt på vägen heller, för man måste göra fel på vägen, för att hamna rätt. De som har byggt företag vet om det. Att jämföra Sembo med RCG, AOB och rena flyg OTAs är som jämföra en banan med ett fruset blåbär. Att kränga flygbiljetter som flygbolagen helst inte vill att du gör, är faktisk ingen konst. Det är en lågmarginal business, som kommer att försvinna, då dessa bolag ofta tenderar till att såga av grenen de sitter på. De äger inget, de bara äter av andras investeringar (flygbolagen tar risken). De tjänar ofta inga pengar på själva försäljningen av flygstolen, då de måste underprisa detta och ta betalt för något annat. Affärsidé? Nej, det är bara en maskin som står och kör transaktioner... och när det smäller, så finns ingen där (det lärde väl pandemin oss). De bolag som gör det enkelt för kunderna och skapar ett mervärde, är de som både vinner och tjänar mest pengar, över tid. Och de som är transparenta med sina partners och hjälper till att även lösa andras problem. Det är faktisk en skillnad på hög omsättning och låg lönsamhet och en ok omsättning och hög lönsamhet. Jag tycker man ska önska Sembo lycka till, så får marknaden avgöra om detta blir en sucsess både här hemma i Sverige och internationellt. Så kan andra fortsätta att såga på den gren de sitter tills den ramlar ner. Att Niccolo och Ludwig är bittra på något, som de verkar vara, är nog värst för de själv. Undrar om de båda har fått lämna det bolag nu de skriver så här om. Särskilt vuxet är det inte, och det vitnar om rätt så stor okunskap av företagande. Önskar alla i branschen en trevlig helg!
Flygtaxis Support söker nya medarbetare
Sista ansökningsdag:
4 juni 2024
Area Sales Manager till Stockholm
Sista ansökningsdag:
5 juni 2024
Clarion Hotel Post söker Food & Beverage Director
Sista ansökningsdag:
28 maj 2024