Annons:

Premium

Fem sätt AI påverkar framtidens resande

Hela resebranschen är i full fart att på allvar integrera AI – i allt från mer avancerade chatbotar till ombokningsprocesser. Under konferensen Global Business Travel Association i slutet av juli presenterades flera företag sina nya verktyg. Text: Linda Iliste

”Genom att nyttja generativ AI gör vi det mycket mer effektivt för resenären att snabbt få svar på standardfrågor”

Här följer en sammanfattning av fem AI-relaterade verktyg som presenterades under Global Business Travel Association i Atlanta 22–24 juli – med potential att påverka framtidens resande. 

1. Stöd vid störning

Företaget Altour, som arbetar med reseadministration både inom fritids- och affärsresesegmentet, har utvecklat AI Predict. Verktyget är byggt för att kunna skicka ut prediktiva varningar och rådgivning när det uppstår störningar i resandet, så som förseningar.

2. Förenklade ombokningsprocesser

Parallellt har Altour också utvecklat verktyget AI Respond för att snabbt kunna hantera frågor relaterade till sådana störningar. I stil med nya bokningsbekräftelser, förslag på alternativ när flyg ställts in och dylikt. 

3. Snabbare förslag på relevanta alternativ

Teknikföretaget Travelport, som utvecklar bokningssystem åt resebyråer, har lanserat Content Curation Layer (CCL). Det är en ny funktion i Travelports huvudplattform, som med hjälp av AI snabbt sorterar bland de miljarder alternativ som finns på marknaden. På så sätt kan resebyråer som använder sig av Travelports plattform snabbare bistå sina kunder med relevanta förslag på allt från flyg och hyrbilar till hotell. 

4. Relevant information om möteslokaler

Företaget Groupize, som utvecklar mötesbokningssystem, har utvecklat verktyget Groupize Pro. Det använder AI för att samla information om olika lokaler, från konferensrum till arenor. Det ämnar framför allt hjälpa arrangörer av möten och konferenser att enkelt och snabbt få relevant, uppdaterad information i relation till de unika behov man har.

5. (Ännu) snabbare svar på standardfrågor

Reseföretagens kundtjänst har länge använt chatbotar. Enligt John Pelant, Chief Experience & Technology Officer på CTW som är specialiserade på reseadministration, är dock deras förbättrade användning av generativ AI ”väldigt viktigt” när det kommer till att besvara direkt reserelaterade frågor som kunderna har. 

Inte minst på grund av att kommunikationskanalen som sådan ofta är osynkroniserad: det kan gå många minuter mellan att en kund ställer sin fråga i chatten och sedan de facto läser själva svaret.  

– Genom att nyttja generativ AI gör vi det mycket mer effektivt för resenären att snabbt få svar på standardfrågor. Men naturligtvis är det ett komplement, och [CTW] kommer fortfarande att använda reserådgivare med unika insikter för att hantera komplicerade spörsmål, förklarade John Pelant under Global Business Travel Association.

På nytt jobb