Annons:

Han är svensk travel techs meste serieentreprenör

Med ArrivalGuides har man som resenär all världens guideböcker bara ett mobiltryck bort. Så attraktivt blev till sist det lilla Göteborgsföretagets modell att världsspelaren Lonely Planet köpte det 2019. Bakom framgångarna står en verklig doldis inom svensk travel tech och serieentreprenörskap. Reportage: Joakim Rådström

”Idag är ArrivalGuides en stor spelare inom destinationsmarknadsföring och täcker 624 destinationer och 55 000 points of interest”

Lägg Magnus Aideborns namn på minnet. Som en av grundarna till investmentbolaget Lion Ventures har han haft ett finger med i spelet vid skapandet av en uppsjö av nya företag inom travel tech. Bågen är högt spänd: Lion Ventures har en konsoliderad prognos att gå från 15 miljoner kronor i omsättning 2022 till 65 miljoner 2024, med ett operativt resultat på 14 miljoner.

Magnus Aideborn är en gammal räv i Resesverige, och grundade sitt första företag redan 1989. I början av karriären var han med och byggde upp gratiskartskonceptet Besökskartan och sedan Göteborgsguiden, innan han så småningom kom in på det digitala spåret.

I ett antal artiklar kommer vi nu att kartlägga honom och hans många startups. Först ut är företaget som allt startade med en gång i tiden – ArrivalGuides, grundat av Aideborn år 2000 och samdrivet med parhästen Ola Zetterlöf sedan Zetterlöfs entré år 2006.

– Idén bakom det var att vi ville erbjuda reseindustrin digital destinationsinformation i form av destinationsguider. Detta förmedlade vi sedan vidare till flygbolag, online-resebyråer och hotell över hela världen, berättar Magnus Aideborn över Teams från Sveriges framsida.

Ganska snart väckte modellen intresse även hos andra företag, som Gula Sidornas lokalbolag Din Del. 2007 köpte Din Del ArrivalGuides, men misskötte förvärvet så mycket att de 2009 kom att sälja tillbaka det till Aideborn och kompani. Återförsäljningspris: en krona.
Från 2010 gjordes en omstart med fortsatt fokus på att licensiera destinationsinformation, primärt så kallat statiskt, icke-bokningsbart content.

Men redan efter ett par-tre år började vi titta på att om vi skulle kunna addera på bokningsbart content, så att man skulle kunna boka saker på olika ställen, fortsätter Magnus Aideborn.

ArrivalGuides modell bygger på att samla material i en databas, som sedan licensieras ut till aktörer med behov av content på olika sätt, såsom på webbsidor, i PDF-guider, i wifi- och inflightsystem eller i olika sorters appar. Inflödet av material täcks till stor del genom partnerskap med turistbyråer och besöksorganisationer, som också har ett naturligt incitament att hålla allt uppdaterat och attraktivt framställt. Det ArrivalGuides gör är alltså att fronta materialet mot kund genom sin plattform.

– Så det blev ett perfekt ekosystem, sammanfattar Magnus Aideborn.

Idag är ArrivalGuides en stor spelare inom destinationsmarknadsföring, och täcker 624 destinationer och 55 000 points of interest. Men för att kunna växa ytterligare behövde teamet draghjälp från någon av de stora drakarna på marknaden. Särskilt intressant ansåg man att Lonely Planet var, eftersom de hade ”ett varumärke och jättemycket content, men ingen B2B-affär, bara B2C”, som Magnus säger. Men han hade redan försökt kontakta dem i flera år, utan resultat.

– Fast när jag kontaktade dem i november 2018 fick jag för första gången någonsin ett svar redan efter 20 minuter – och efter 25 minuter ytterligare ett, från en annan person på företaget som ville vara med i diskussionen!

Och nu gick det fort: redan i februari 2019 köpte Lonely Planet loss ArrivalGuides för en hemlig summa. Magnus fortsatte nu som anställd i det företag han hade byggt upp, och hjälpte till med all integrering och prissättning av allt material. Allt var sedan färdigt för utrullning vid sämsta tänkbara tillfälle, i februari 2020, alldeles när coronapandemin stod vid dörren.

Nu ville helt plötsligt ingen licensiera något content från ArrivalGuides, eller köpa guideböcker från ägarna Lonely Planet. Följden blev att företaget fick kapa alla icke nödvändiga kostnader, inklusive utgifterna i ArrivalGuides.

– Så de gjorde ett första svep i maj månad, med halva personalen här, och sedan gick det bara en månad innan de gjorde ett svep där de kapade den andra halvan. Så vi var bara tre personer här när de var klara med sin utgallring.

I december 2020 fick Lonely Planet en ny ägare, Red Ventures, och i maj 2021 köpte Magnus Aideborn och Ola Zetterlöf återigen tillbaka sitt skadskjutna bolag. Och sedan dess har de rullat vidare mot nya framgångar. Nu är siktet framför allt inställt på att addera bokningsbart innehåll.

– Redan 2015 var vi partner till holländska Tiqets när de ville rulla ut sin affär inom bokningsbart innehåll till B2B2C-segmentet. Vi hade även delägande i Tiqets. Men då kände de att tiden var för omogen när det gällde B2B2C, och satsade istället på B2C.

Idag ser läget annorlunda ut, och ArrivalGuides ligger i frontlinjen för att bredda fokus även till bokningsbart innehåll inom B2B2C.

Reportage: Joakim Rådström

Joakim Rådström

Kommentarer är stängda.

Aviareps Nordic söker junior PR-konsult
Sista ansökningsdag:
2 januari 2023
FÖRSÄLJNINGSCHEF TILL ELITE HOTELS I LUND OCH MALMÖ
Sista ansökningsdag:
5 december 2022
Reseproducent till Rolfs Travel Group
Sista ansökningsdag:
4 december 2022