Annons:

Premium CTO Tomas Are Haavet och CEO Roy Golden. Båda är också medgrundare av Travelin.ai.

Norsk startup får globalt avtal med Sabre

Det norska teknologiföretaget Travelin.ai har tecknat ett globalt partneravtal med Sabre. Avtalet ger bolaget en ny position inom internationell reseteknologi och markerar samtidigt Sabres förstärkta satsning i Norden.

Travelin.ai har de senaste åren fått uppmärksamhet i branschmedia och på internationella arenor som GBTA och Business Travel Show. CEO Roy Golden har varit en tydlig röst i diskussioner om extended stay, leisure travel och framtidens affärsresor.

– Vi blev upptäckta av Sabre genom en artikel i Business Travel News. De såg en demo av vår plattform, bjöd in flera resebyråer för att titta på den och erbjöd oss till slut ett globalt avtal, säger Golden.

Från frustration till företag

Golden grundade Travelin.ai tillsammans med tre medgrundare under pandemin. Idén föddes ur egna erfarenheter som affärsresenär.

– När jag jobbade på Cisco var jag tvungen att kombinera en tjänsteresa till USA med en privat resa. Det visade sig nästan omöjligt att lägga till familjen i bokningen. Jag la timmar på att få till det och ännu fler timmar på att särskilja kostnaderna i efterhand. Frustrationen var det som fick oss att starta Travelin.ai, säger Golden.

Teamet intervjuade runt 40 affärsresenärer och inköpschefer och gick igenom analyser från bland andra Expedia för att kartlägga de största ”smärtpunkterna”.

– Vi prioriterade dessa och designade lösningar. Först efter att vi hade validerat dem med användarna började vi bygga. Den metoden använder vi fortfarande, säger han.

En plattform för ”bleisure”

Travelin.ais koncept är att kombinera affärsresor och privata resor, ofta kallat ”bleisure” eller ”extended stay”. Plattformen gör det möjligt att boka en ren tjänsteresa, en privat resa eller en kombination – och samtidigt hantera kostnadsfördelningen sömlöst.

– Kärnan är inte bleisure, utan att erbjuda en enkel och flexibel lösning som speglar hur människor lever, arbetar och reser. Bleisure är bara en del av det, förklarar han.

En av smärtpunkterna de identifierade gällde bokning och betalning.

– Vi har byggt en egen betalningslösning som kan dela upp kostnader ända ner på flyg, hotell och hyrbil. Det som tidigare tog sex timmar av manuell hantering tar nu sekunder, säger Golden.

Plattformen öppnar också för att familj eller vänner kan få egna digitala profiler. – Det finns inga andra corporate booking-verktyg som erbjuder detta idag, säger han.

Nya möjligheter för resebyråer

Enligt Golden ger lösningen inte bara ökad flexibilitet för resenären utan också nya intäktsmöjligheter för resebyråerna.

– Traditionella resepolicys har ofta begränsat möjligheten att sälja uppgraderingar eller dyrare hotell. Med vår modell kan de erbjuda premiumkabiner, uppgraderade rum och längre vistelser utan att bryta policyn. Det öppnar ett nytt segment, särskilt för yngre resenärer som vill ha en mer uppgraderad upplevelse, säger han.

Hållbarhet och riskhantering

Travelin.ai har integrerat med Thrust Carbon för att erbjuda realtidsberäkning av CO₂-utsläpp för flyg, hotell och bil. – Vi kan visa utsläpp på företagsnivå, avdelningsnivå och ner på individnivå. Det ger kunderna ett betydligt bättre underlag för rapportering, säger Golden.

Plattformen inkluderar också ett ”duty of care”-dashboard som ger överblick över kommande resor och hotell, med möjlighet till tredjepartsintegrationer för realtidslokalisering om kunden vill. – Den privata delen av en resa döljs av integritetsskäl, men allt som omfattas av tjänsteresan visas i systemet, förklarar han.

Milstolpar på vägen

Bolaget har nått flera genombrott de senaste åren. Golden lyfter fram tre särskilt viktiga:

– När ett av de stora konsultbolagen gav oss mycket positiv feedback på konceptet förstod vi att vi var på rätt väg. Avtalet med Visma, som gjorde oss till deras första startup-partner, var en milstolpe. Och nu Sabre-avtalet, som ger oss global distribution och legitimitet på marknaden, säger han.

Utöver det har Travelin.ai tecknat samarbete med Lufthansa City Center. Den första lanseringen i partnerskap med Sabre sker med Safe Harbors Business Travel i USA, som är anslutet till Lufthansa-nätverket.

Kapital och tillväxtplaner

Som många startups har Travelin.ai mött utmaningar med kapitalanskaffning.

– De flesta investerare inom travel tech finns i USA. För att attrahera dem måste vi etablera oss där juridiskt, och det har varit både dyrt och komplicerat. Vi har ändå fått bra stöd från norska affärsänglar och Innovation Norge, säger Golden.

Nu planerar företaget att resa kapital i USA och EU för att stötta den internationella expansionen.

Patrik Ziden, vd för Sabre i Norden.

Partnerskapet med Travelin.ai sker parallellt med att Sabre fortsätter bygga ut sin verksamhet i Norden. Patrik Ziden, vd för Sabre i Norden, berättar att regionen är ett prioriterat område.

– Norden är en prioriterad region inom EMEA, och EMEA är idag ett av de viktigaste tillväxtområdena globalt, säger Ziden.

Han framhåller att Sabre har stärkt sitt team i regionen och tillfört både kommersiella och operativa resurser.

– När vi anställer är det för att vi har lagt grunden för tillväxt, inte bara för att fylla kontor, säger han.

Från OTA till affärsresor

Sabre har länge haft en stark position på OTA-marknaden i Norden, med aktörer som eTraveli, AOB och Kilroy.

– Runt fem sjättedelar av vår volym i Norden ligger på OTA-sidan. Det gör att vi kanske inte alltid varit så synliga, eftersom volymerna ofta ligger dolda bakom metasearch som Finn Reise och Flygresor.se, säger Ziden.

För att växa vidare satsar Sabre nu tungt på affärsresesegmentet.

– Vi har anpassat produktutvecklingen till lokala behov, bland annat med integrationer mot tåg och marktransport i Skandinavien. Partnerskapet med Travelin.ai passar väl in i den strategin, säger han.

API och flexibilitet

En viktig del av Sabres strategi är att öppna upp plattformen. Ziden beskriver bolaget som ”API-first”.

– Alla som har ett avtal med oss får tillgång till hela verktygslådan. Vi gör ingen skillnad på om det är en liten nischaktör eller en global TMC. Samma teknik som vi bygger våra egna produkter på är tillgänglig för partner, säger han.

Den här flexibiliteten gör det enklare för aktörer som Travelin.ai att bygga nya lösningar.

– I stället för att integrera direkt mot en rad flygbolag eller hotellkedjor kan de hämta NDC, LCC och traditionellt GDS-innehåll från en källa. Vi bidrar också med datanormalisering, vilket gör det enklare att presentera innehåll på ett enhetligt sätt, säger Ziden.

Sabre Mosaic i centrum

Kärnan i Sabres strategi är plattformen Sabre Mosaic. Den samlar innehåll från flyg, hotell, hyrbil, tåg och kryssning i en marknadsplats, och inkluderar betalningslösningar genom Sabre Direct Pay och Confeirma.

– Sabre Mosaic är vår kärna. Det är en högteknologisk plattform som ger kunderna brett innehåll, effektiva processer och flexibla betalningslösningar. Samtidigt gör API-strukturen det enkelt för partner som Travelin.ai att ansluta sig, säger Ziden.

Ett partnerskap att bygga vidare på

Avtalen visar hur etablerade globala aktörer och nya startups kan skapa värde tillsammans. Travelin.ai får tillgång till Sabres globala innehåll och distribution, medan Sabre får en partner som tillför innovation och användarvänlighet.

– Det här är en klassisk ”win-win”. Travelin.ai får tillgång till globalt innehåll och ett etablerat distributionsnätverk, medan vi får en partner som kan bidra med innovation och flexibilitet. Tillsammans kan vi skapa lösningar som är attraktiva både i Norden och internationellt, säger Ziden.

Roy Golden menar att partnerskapet också skickar en signal till branschen om att nya idéer och lösningar tas på allvar.

– Vår vision är att vara en av anledningarna till att människor väljer en arbetsgivare. När anställda kan kombinera tjänsteresor med bra privata upplevelser stärker det både trivsel och rekrytering. Vi vill att företagen ska se oss som en del av sitt arbetsgivarvarumärke, säger han.

berghansen
VD/Country Manager till Berg-Hansen
Sista ansökningsdag:
30 september 2025