Tjeckiska Kiwi prispressar OTA-marknaden ytterligare
Nya onlineresebyrån Kiwi har omdefinierat sökmetodiken för att vaska fram lägre flygpriser. Nyckeln ligger i att göra extremt breda sökningar, möjliggjorda genom företagets djupa datakunskaper. Men det är också en metod som har väckt ont blod.
”De flesta kanaler distribuerar bara flygbolagens content. Kiwi gör tvärtom”
Med utgångspunkt i Tjeckiens näst största stad Brno har Kiwi tagit resevärlden med storm. På en OTA-marknad som redan har kännetecknats av hård prispress har uppstickarna från Centraleuropa kunnat erbjuda ännu lägre priser till kund. Golan Shaked, marknadschef på Kiwi, förklarar hur de lyckats.
– Vi ser oss som en techbolag; vi har teknologi i vårt DNA och grundades av hackare som ville hitta sätt att flyga billigare, rutter som andra inte söker på eller säljer.
Genom att starta på ett så pass vitt papper har Kiwi inte behövt vara bundna av något annat företags teknik eller kommersiella regler från någon specifik leverantör.
– De flesta kanaler distribuerar bara flygbolagens content. Kiwi gör tvärtom. Vi söker hela internet efter det content som finns tillgängligt därute, oavsett prissättning eller rutt, och presenterar det för slutkunden, säger Golan Shaked.
Som en bakgrund arbetar ett traditionellt bokningsbolag vanligen med ett fåtal så kallade GDS:er (Global Distribution Systems), såsom Amadeus, Sabre och Travelport, inklusive ett antal…
Har du redan Premium? .
Läs vidare med Premium
Ingår
Exklusiva analyser och sammanställningar av data för branchen
Unika intervjuer med reseindustrins viktigaste makthavare
Artiklar med tips och råd om hur du blir effektiv i ditt arbete