Annons:

Premium "Just nu pågår en transformation av tågoperatörernas bokningssystem i hela Europa. Alla ändrar datasystem och gränssnitt. Där är vi väldigt bra positionerade i möjligheterna att kombinera olika operatörer, sannolikt bäst i Skandinavien", säger Mattias Lööv.

Trainplanet tar täten i digitalt skifte

Östersundsbaserade Trainplanet är mitt i en europeisk omställning där tågoperatörer byter bokningssystem i snabb takt. Med en plattform som knyter samman hela kontinentens tågnät stärker bolaget sin position – och lockar resenärer från hela världen.

– Just nu pågår en transformation av tågoperatörernas bokningssystem i hela Europa. Alla ändrar datasystem och gränssnitt. Där är vi väldigt bra positionerade i möjligheterna att kombinera olika operatörer, sannolikt bäst i Skandinavien, säger Mattias Lööv, vd för Trainplanet, till Travel News.

Enligt bokslutet för 2024 uppgick företagets omsättning till 209 miljoner kronor, en uppgång från 184 miljoner under 2023. Trots den ökade omsättningen minskade vinsten till en 1 miljon jämfört med 2 miljoner för 2023. Ekonomiskt är Trainplanet en Top Performer vilket innebär att företaget presterar bättre än hälften av konkurrenterna i branschen.

– Trainplanet har under 2024 fortsatt att investera i bokningsplattformen i en ännu större omfattning än tidigare vilket har påverkat vinsten negativt. Men vi tror givetvis att det på sikt kommer rendera i ett större värde för kunderna, förklarar Mattias Lööv.

Trainplanet, med säte i Östersund,  ger resenärer möjlighet att via ett enda system boka sammanhängande tågresor i hela Europa. På egen hand kan det annars vara mycket omständligt att pussla ihop olika tågoperatörers tidtabeller och priser.

– Förra året ökade vi med 15 procent och förklaringen är att tillgängligheten i Sverige oh Europa ständigt förbättras via vår bokningssajt. Numera har vi dessutom flera stora ”white-label” kunder som utnyttjar vår lösning. Vår utgångspunkt är alltid kunden: vissa vill resa långsamt, andra snabbt, vissa billigt andra dyrt.

Trainplanet började utveckla bokningsplattformen 2013 och sex år senare hade den blivit riktigt bra, enligt Mattias Lööv. Utvecklingen har sedan fortsatt i oförminskad takt.

– Vi har ett försprång före tågoperatörerna eftersom de behöver ta hänsyn till sin produktionskapacitet i erbjudandet till kunderna medan vi sammanför flera operatörer i vårt erbjudande. Trainplanet gör stor nytta i att fylla platserna i deras nät. Vi säljer till kunder i bland annat Nya Zeeland och Australien som inte alls hittar förbindelser i operatörernas system. 

Tågresor i Europa blir successivt enklare men det tar tid. Det är inte, säger Mattias Lööv, som att köpa ett plan och sedan börja flyga. Tvärtom tar investeringar i spår, signalsystem och tågsätt lång tid.

– Det grundläggande problemet för tågbranschen och politiska beslutsfattare är att de inte har ett tillräckligt långt perspektiv. Kapacitetsproblemen på spåren finns i hela Europa och investeringar i järnvägen sker på otroligt lång sikt. Jag tycker att man i stället borde börja med en vision att en viss sträcka exempelvis ska ta fyra timmar även om man inte ens börjat prospektera marken. Det får bli en senare fråga.

Trots fokuseringen på tågresor är inte Mattias Lööv dogmatisk.

– Jag tycker inte att man alltid ska välja tåget utan man ska resa på effektivast sätt. Från södra Sverige finns goda möjligheten att exempelvis resa med tåg till Tyskland. Och då kan det vara både effektivare och billigare att resa med tåg än flyg. Ibland passar tåget, ibland inte.

Marknadschef till WE Travel Group
Sista ansökningsdag:
18 augusti 2025