Annons:

”Nu ska vi se positivt på reseåret 2023”

Här berättar Claes Tamm, vd på MSC Cruises varför de är en av hundratalet utställare på Travel News Market imorgon den 10 november.

“Även om vi ingår i MSC Group som idag är världens största shipping bolag så är vi fortfarande ett privat familjeföretag”

Claes Tamm, vd på MSC Cruises, varför vill ska du och MSC Cruises medverka på Travel News Market den 10 november i år?

– Jag och vårt företag deltar i TNM för att vara med och dra igång resandet igen och uppmuntra alla kollegor i branschen att vi nu ska se positivt på resåret 2023.

Vem vill du helst träffa?

– Först och främst våra partners men även andra från branschen.

Du representerar MSC Cruises, varför ska man kryssa med er?

– Man ska först och främst välja att boka en kryssning för det finns ingen annan resform som erbjuder så många upplevelser under en och samma resa. Sedan väljer man självklart MSC Cruises för att vi är i absoluta framkant när det kommer till moderna och innovativa fartyg. Idag har vi den yngsta fartygsflottan i världen. Inga andra rederier har heller den tillväxt av nya fartyg som MSC Cruises.

Det bästa med att semestra med er?

– Även om vi ingår i MSC Group som idag är världens största shipping bolag så är vi fortfarande ett privat familjeföretag. Detta speglar vår passion för resor och vår strävan att alltid erbjuda kunden sina bästa veckor på året.

Att semestra med MSC Cruises är ”value-for-money”. Prisvärt skulle en annan uttrycka det. Något som är nog så viktigt idag med ökade kostnader runtomkring oss.

Hur mår kryssningsbranschen efter corona? 

– Vår bransch upplever nog detsamma som övriga branschen. Från ett rekordår 2019 till två bottenår för att snart stänga året 2022, som vi valt att kalla ”mellanmjölks året”. Inte så bra som 2019, men betydligt bättre än 20 och 21.

Vi har stor tillförsikt inför 2023 men självklart också stor ödmjukhet inför de facto att vi är på väg in i en lågkonjunktur. Kunden kommer inte sluta att resa. Man kommer att se över sin budget. Kanske resa något färre under året. Detta gör att resor som ger ”value-for-money” kommer vara högintressant för kunden i sitt val att boka sin resa. Vi menar då att en kryssning är just ”value-for-money”.

Vill du ge oss ditt bästa TNM-minne?

– Jag vill hoppas att det blir nu den 10/11

 ****

Namn: Claes Tamm

Titel: Nordenchef

Familj: Gift, 2 döttrar och hunden Ester

Bor: Stockholm

Senaste resa: Köpenhamn

Reser jag aldrig utan: Alla olika typer av laddare.

Favorithotell: Kimpton Hotel, Miami Beach

Favoritreseapp: Ingen. Väljer bland många.

Flygbolag som jag åker helst med: SAS

Favoritdestination bortom min egen: Karibien

Min drömresa: Australien

Kommentarer är stängda.

Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024