Varför är ni med på Travel News Markiet i Stockholm och arrangerar frukostseminarium?
–Att hålla SBTA:s frukostseminarium i samarbete med Travel News är en tradition – vi har gjort det så länge jag kan minnas. Travel News är en mycket viktig partner för resebranschen i Sverige och Norden, och med Travel News Market samlas dessutom en ännu bredare publik.
– Även om mässan domineras av ”leisure”-segmentet har affärsresenärer, mötesbokare, Travel Managers, inköpare och beslutsfattare verkligen fått upp ögonen för evenemanget. Här vill vi på SBTA sprida kunskap och inspiration inom affärsresor samt mötes- och eventbranschen.
Vem eller vilka vill du helst träffa på TNM?
– Vi träffar gärna Travel Managers, inköpare och leverantörer som vi annars sällan möter i vår närhet.
Hur många gånger har du varit på TNM?
– Skratt – så länge mässan har funnits! Jag tror att detta blir den nionde gången.
Har SBTA någon nyhet att berätta?
– Ja, absolut. Vi fortsätter att växa. För tredje året i rad ökar medlemsantalet, och intresset är större än någonsin för hur det geopolitiska läget påverkar affärsresandet – liksom för hur AI nu tar plats i resepolicy, profilhantering och kommunikationen med resenärerna.
– Tillsammans med Travel News Market har vi under 2025 genomfört 26 event över hela Sverige, med fokus på kunskapsdelning och framtidsfrågor.
– I mars 2026 arrangerar vi Nordens största affärsrese- och möteskonferens, Nordic Business Travel Summit, på Scandic Göteborg Central.
– Vi räknar med fullsatt hus när Travel Managers, inköpare och branschens nyckelpersoner samlas för två dagar av insikter, dialog och framtidsfokus.
Vilken trend i resebranschen tycker du är mest spännande just nu?
– Duty of Care – företagens ansvar för sina medarbetare som reser i tjänsten. I denna omsorgsplikt ingår allt: teknik, kommunikation, säkerhet, inkludering och hållbarhet på alla nivåer.
Vad hoppas du få med dig hem efter mässan – förutom visitkort?
– Jag hoppas att många av våra medlemmar kommer, lyssnar och besöker mässan – och får med sig värdefulla insikter och kunskap.
Personligt
Titel: Fredrik Hermelin, General Manager
Företag: SBTA – Sveriges Affärsreseförening
Antal anställda: Två
Om du fick bjuda hela branschen till en destination – vart skulle vi åka?
– Nepal. Jag skulle ta med alla på en kulturell upplevelse som inte liknar något annat.
Vilken lansering ser du mest fram emot att dela under mässan?
Nordic Business Travel Summit 2026 i Göteborg.
Vilken är den största förändringen i hur människor reser idag jämfört med för fem år sedan?
– Dagens affärsresenär är digital, selektiv och värderingsdriven. De förväntar sig att tjänsteresor ska vara lika smidiga och personliga som på konsumentmarknaden.
– Det är därför Travel Managers – och SBTA – är viktigare än någonsin. Vi behövs för att skapa riktning, struktur, trygghet och värde i ett resande som blivit både mer komplext och mer individuellt.