Annons:

Fredrik Hermelin.

SBTA: ”Travel News Market har blivit en självklar mötesplats även för affärsresor”

När SBTA (Swedish Business Travel Association) återigen arrangerar sitt traditionella frukostseminarium på Travel News Market är det med växande medlemsantal, fler aktiviteter än någonsin och en stor nyhet inför 2026. General Manager Fredrik Hermelin berättar om varför mässan är viktig för affärsresebranschen – och vilka trender som formar resandet just nu.

Varför är ni med på Travel News Markiet i Stockholm och arrangerar frukostseminarium?

–Att hålla SBTA:s frukostseminarium i samarbete med Travel News är en tradition – vi har gjort det så länge jag kan minnas. Travel News är en mycket viktig partner för resebranschen i Sverige och Norden, och med Travel News Market samlas dessutom en ännu bredare publik.

– Även om mässan domineras av ”leisure”-segmentet har affärsresenärer, mötesbokare, Travel Managers, inköpare och beslutsfattare verkligen fått upp ögonen för evenemanget. Här vill vi på SBTA sprida kunskap och inspiration inom affärsresor samt mötes- och eventbranschen.

Vem eller vilka vill du helst träffa på TNM?

– Vi träffar gärna Travel Managers, inköpare och leverantörer som vi annars sällan möter i vår närhet.

Hur många gånger har du varit på TNM?

Skratt – så länge mässan har funnits! Jag tror att detta blir den nionde gången.

Har SBTA någon nyhet att berätta?

– Ja, absolut. Vi fortsätter att växa. För tredje året i rad ökar medlemsantalet, och intresset är större än någonsin för hur det geopolitiska läget påverkar affärsresandet – liksom för hur AI nu tar plats i resepolicy, profilhantering och kommunikationen med resenärerna.

– Tillsammans med Travel News Market har vi under 2025 genomfört 26 event över hela Sverige, med fokus på kunskapsdelning och framtidsfrågor.

I mars 2026 arrangerar vi Nordens största affärsrese- och möteskonferens, Nordic Business Travel Summit, på Scandic Göteborg Central.

– Vi räknar med fullsatt hus när Travel Managers, inköpare och branschens nyckelpersoner samlas för två dagar av insikter, dialog och framtidsfokus.

Vilken trend i resebranschen tycker du är mest spännande just nu?

– Duty of Care – företagens ansvar för sina medarbetare som reser i tjänsten. I denna omsorgsplikt ingår allt: teknik, kommunikation, säkerhet, inkludering och hållbarhet på alla nivåer.

Vad hoppas du få med dig hem efter mässan – förutom visitkort?

– Jag hoppas att många av våra medlemmar kommer, lyssnar och besöker mässan – och får med sig värdefulla insikter och kunskap.

Personligt

Titel: Fredrik Hermelin, General Manager
Företag: SBTA – Sveriges Affärsreseförening
Antal anställda: Två

Om du fick bjuda hela branschen till en destination – vart skulle vi åka?

– Nepal. Jag skulle ta med alla på en kulturell upplevelse som inte liknar något annat.

Vilken lansering ser du mest fram emot att dela under mässan?

Nordic Business Travel Summit 2026 i Göteborg.

Vilken är den största förändringen i hur människor reser idag jämfört med för fem år sedan?

– Dagens affärsresenär är digital, selektiv och värderingsdriven. De förväntar sig att tjänsteresor ska vara lika smidiga och personliga som på konsumentmarknaden.

– Det är därför Travel Managers – och SBTA – är viktigare än någonsin. Vi behövs för att skapa riktning, struktur, trygghet och värde i ett resande som blivit både mer komplext och mer individuellt.

Läs mer om Travel News Market här>>

Relaterade artiklar

Kommentarer

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Våra regler är enkla:Håll en god ton. Visa respekt för dem vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras av redaktionen.

0 kommentarer Öppna