Switzerland Convention & Incentive Bureau har varit med på Travel News Market flera gånger – och Nordic Market Manager ser fram emot ännu ett år av möten, energi och ny inspiration.
– TNM är en självklar mötesplats för hela Sveriges mötes- och eventfolk. Vi träffar många nya och gamla kontakter, och mötesbokningen har blivit mycket bättre de senaste åren. I år ser vi dessutom fram emot att få uppleva den nya lokalen, säger Hanna R. Wrangö, Nordic Manager, Switzerland Convention & Incentive Bureau.
Hon hoppas framför allt träffa projektledare med nära kundrelationer – och ett öppet sinne för nya destinationer.
– Gärna de som delar vår syn på resande. Vi vill inspirera till regenerativ turism och till sätt att mötas som bidrar till både individens och företagets hållbara utveckling.
Nyheten hon vill berätta om på mässan är minst sagt efterlängtad:
– Från och med nästa år kommer man kunna ta tåget till Schweiz! Det pratar jag gärna om – och även om tågresandet inom landet. Intresset för Schweiz städer har ökat markant, kanske tack vare den badande borgmästaren i Bern eller Eurovision i Basel. Och chokladälskarna? De väljer förstås Zürich, för att ta båten till Lindt’s Home of Chocolate, säger hon med ett skratt.
Hon ser en tydlig trend i branschen just nu: möten utomhus.
– Företag satsar allt oftare på att mötas i naturen, utan skärmar och med minimal påverkan. Det är både avkopplande och inspirerande.
Efter mässan hoppas hon få med sig det hon alltid får från Travel News Market – ny energi och inspiration.
Om hon fick bjuda hela branschen till Schweiz skulle det bli ett äventyr på räls:
– Vi skulle hyra ett tåg och resa genom hela landet! På bara några dagar kan man uppleva allt från mysiga städer till bergsbyar, vattenfall, världsarv, gulliga kor och förstås ost. När åker vi?
Hon konstaterar också att resandet förändrats tydligt på bara några år.
– Medvetenheten är större och företag reflekterar mer över syftet med en resa. Långsamt är lyx. Hybridarbete har gjort det lättare att kombinera jobb och semester, och vi uppmuntrar hotell att ge mötesdeltagare specialpris för att stanna en natt extra. Res bättre, mer sällan – och stanna längre.
Personliga delen
Namn: Hanna R. Wrangö
Titel: Nordic Market Manager
Företag: Switzerland Convention & Incentive Bureau, Switzerland Tourism
Antal anställda: Fyra i Sverige, 320 world wide.
Om du fick bjuda hela branschen till en destination – vart skulle vi åka och varför?
– Vi skulle hyra ett tåg och åka över hela Schweiz. Man kan uppleva så på bara några dagar. Vi skulle besöka allt ifrån mysiga städer till bergsbyar, vattenfall, världsarv, gulla med kossor och äta ost. När åker vi?
Vilken nyhet eller lansering ser du mest fram emot att dela under mässan?
– Eftersom det fortfarande är i sin linda, hoppas jag kunna veta mer om tågförbindelserna till Schweiz när vi ses den 27 november.
Vilken är den största förändringen du ser i hur människor reser idag jämfört med för fem år sedan?
– Medvetenheten är större och företag reflekterar mer över syftet med en resa. Långsamt är lyx, hybridarbete har gett större flexibilitet och möjlighet att kombinera resande, jobb och semester. Vi uppmuntrar alltid hotell att erbjuda specialpris för mötesdeltagare, att stanna en natt till privat. Res bättre, mer sällan och stanna längre.