Annons:

Nu är TUI:s svenska resenärer hemma

Efter två veckors hårt arbete är samtliga 16 000 svenska TUI-kunder hemma. Totalt har researrangören tagit hem ca 200 000 kunder från olika delar av världen. Den största hemtagningsoperationen i företagets historia skriver TUI i ett pressmeddelande.

Coronapandemin förändrade förutsättningarna för semesterresor på kort tid och påverkade alla delar av världen. TUIs över gäster, varav 16 000 svenskar, befann sig i allt från Thailand och Spanien till Curacao och Zanzibar. På kort tid inleddes ett tätt samarbete med utrikesdepartementet för att snabbt få hem alla, såväl chartergäster som de som reser på egen hand med TUI. I morse landade de sista svenska gästerna på Arlanda. Över 30 000 nordiska gäster och totalt 200 000 europeiska gäster har nu flugits hem.

Utöver ordinarie flygavgångar sattes fyra evakueringsflyg in för att ta hem kunder från Spanien och Dominikanska republiken.

– Ett rekordsnabbt samarbete gjorde att vi på ett säkert sätt kunde få hem alla. Ett stort tack till våra förstående kunder, både de som fick sin semester avbruten men också de som hade en resa bokad men som nu får åka vid ett annat tillfälle. Vi vill också rikta ett stort tack till alla våra medarbetare i norden och runt om i världen som möjliggjort hemtagandet, säger Adam Györki, kommunikationschef på TUI i ett pressmeddelande.

TUIs medarbetare i de nordiska länderna har jobbat dygnet runt under de senaste två veckorna, totalt hanterades över 25 000 ärenden på telefon av TUIs kundtjänst samt över
6 000 frågor på sociala medier. Många gäster som aldrig kom iväg på resa väljer nu att boka om till ett senare datum.

– Vi ser att våra kunder som vi är i kontakt med vill ut och resa, det blir ännu mer tydligt när resandet begränsas precis som livet i stort. Många som hade en resa bokad till våren eller försommaren väljer nu att spendera sensommaren vid medelhavet istället, avslutar Adam Györki i ett pressmeddelande.

3 kommentarer

  1. Erik: Tycker det är konstigt att man lägger ner allt detta arbete med att ta hem resenärer, samtidigt som man uppger att resorna upptas som planerat den 15 April om inte UD förlänger sin avrådan. Större delen av världen är fortfarande nerstängd eller har någon form av restriktioner, flygbolag ställer in flyg med kort varsel och smittan fortsätter. Alltså skickar man ut resenärer som riskerar att bli fast på resmålet igen
  2. Christer: Vi var i Mexico när det stora kaoset bröt ut. Vi fick mycket bra info hela tiden. TUI har en mycket bra organisation för plötsliga händelser. Vi reser snart igen så fort det är säkert Tack TUI
  3. Stefan: Vi var i Thailand fick 4 dar mindre ,men tui skötte allt mycket professionell på alla plan ,vi fick dagligen information om allt,ok semestern avkortad, men kännde trygghet tack,,,
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Clarion Hotel Post söker Food & Beverage Director
Sista ansökningsdag:
28 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024