Annons:

80 procent bokar sin upplevelse offline

I somras besökte fler turister Sverige och fler svenskar valde att stanna hemma, en fantastisk sommar för många svenska hotell och vandrarhem. Samtidigt drar upplevelseföretagen inte fullt ut nytta av möjligheterna som detta innebär då ca 80 procent av bokningarna görs offline. Här kan upplevelseföretag inspireras av en sedan länge digitaliserad hotellbransch, där man välkomnar fler genom att erbjuda bokning från alla möjliga kanaler, oavsett besökarens bokningspreferens, enligt ett pressmeddelande.

Ny inkvarteringsstatistik från Statistiska centralbyrån (SCB) visar att antalet bokade gästnätter i den svenska besöksnäringen ökade med 7 procent under juni och juli jämfört med föregående period förra året. Hur trenden ser ut för svenska upplevelseföretag under samma period vore intressant att se, men det finns idag ingen central statistik att luta sig mot. Men vi ser att intresset för upplevelser ökar och att det sker många initiativ till ökad naturturism.

För att upplevelsebranschen och dess mångfald ska kunna växa och bidra till ökad turism, behövs en ökad digital mognad likt hotellbranschen. De har sedan länge mött sina besökare online med bokningstjänster och utgångspunkt i att majoriteten av resenärerna är uppkopplade och använder mobilen som ett naturligt verktyg på resan. Exempelvis så har sökningar efter “things to do/activities” + “near me” på mobilen ökat 500 procent de senaste två åren. När det gäller upplevelser så sker flertalet sökningar efter aktiviteter via mobilen (54 procent) när resenären är på destinationen och eftersom ungefär hälften (48 procent) av bokningarna av upplevelser sker när resenären är på plats kan upplevelseföretag riskera att missa hälften av bokningarna om de inte kan göras online direkt.

Från administration till lönsamhet och passion med digital närvaro

– Vi på Visit North är positiva till trenden att fler väljer att svemestra, det visar på en hållbar livsstil och att det kan vara lönsamt att satsa på sin passion att erbjuda upplevelser i en bransch som växer i intresse. Idag ser vi dock att många upplevelseföretag går miste om bokningar när de inte möter kundens digitala krav att hitta, boka och betala turer och aktiviteter direkt online. De företag som lyckas gå från bokning på papper offline, till en effektivare metod som hjälper dem att fånga besökare att boka just deras upplevelser online, skulle kunna öka sina bokningar med 50 procent. Då kan de både få bokningar via egna och andras kanaler. Förutom fler bokningar och styr på ekonomin får de bättre kontroll över verksamheten med tid över att erbjuda mervärden till sina kunder. Inte minst att leva sin passion, säger Johan Ekroth, VD på Visit North.

Kommentarer är stängda.

Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024