419 miljarder kronor konsumeras årligen inom sektorn, varav 126 miljarder räknas som export – lika mycket som värdet av all svensk export av livsmedel, drycker och metallmalmer tillsammans. Trots detta lyser turismen ofta med sin frånvaro i politiska diskussioner.
På ett seminarium i Almedalen lyfte bland andra Christer Fogelmarck, vd och koncernchef för Parks and Resorts, och Daniel Stenbäck, utvecklingschef på Strawberry, behovet av att se turism som en strategisk framtidsfråga – men var kritiska till att införa turistskatt för att lösa finansieringsproblem.
– En turistskatt slår direkt mot vår möjlighet att investera och utveckla våra anläggningar. Det leder till sämre upplevelser och färre gäster, sa Daniel Stenbäck.
De båda menar också att även om turistskatten läggs direkt på besökaren, som i många andra länder, riskerar det att minska turisternas övriga konsumtion på orten – i restauranger, butiker och andra verksamheter.
Men alla håller inte med. Meit Fohlin (S), regionstyrelsens ordförande på Gotland, anser att Sverige ligger efter:
– Vi kan inte fortsätta som om vi är unika. Många andra europeiska länder har redan infört turistskatt, och vi kan lära av deras erfarenheter, både det som fungerar och det som inte gör det, sa hon under seminariet.
En annan utmaning som diskuterades var att många kommuner med hög säsongsbelastning inte får tillräckliga skatteintäkter, då många säsongsarbetare är skrivna i andra kommuner. Fyra förslag lades fram för att åtgärda detta:
- Momsväxling
- Återföring av allmän löneavgift
- Reformerad folkbokföring
- Justering av det kommunala utjämningssystemet
Branschen står alltså inför ett vägskäl: Hur får vi hållbar finansiering utan att bromsa utvecklingen och gästupplevelsen?