Annons:

Annons:

ARN: Biljetter ska ersättas kontant – vouchers duger inte

Flygbolag som ställt in resor på grund av coronapandemin ska erbjuda passagerare kontant ersättning och inte vouchers, enligt Allmänna reklamationsnämnden (ARN). Flygbolagen har också ansvar för återbetalning – även om biljetten köpts via en resebyrå. – I fall där flygbolaget har ställt in flygresan ska flygbolaget erbjuda passagerarna att välja mellan ombokning eller, om flygningen inte längre har något syfte, återbetalning av hela inköpspriset för biljetten. Återbetalning ska ske i kontanter, det är inte tillåtet att betala tillbaka med vouchers om inte konsumenten godtar det, säger Marcus Isgren, ARN:s chef i ett pressmeddelande. Gemensamt för de beslut som ARN nu har fattat är att resorna inte har blivit av, antingen på grund av att konsumenten avbokat resan med hänvisning till coronaviruset och covid-19, eller för att reseföretaget har ställt in resan.

ARN har med anledning av ett stort antal ärenden kring inställda resor på grund av coronapandemin, fattat vägledande beslut.

I anmälningar till ARN har konsumenter begärt att få ersättning av bolag för inställda resor – något företagen av olika skäl nekat.

”I fall där flygbolaget har ställt in flygresan ska flygbolaget erbjuda passagerarna att välja mellan ombokning eller, om flygningen inte längre har något syfte, återbetalning av hela inköpspriset för biljetten. Återbetalning ska ske i kontanter, det är inte tillåtet att betala tillbaka med vouchers om inte konsumenten godtar det”, säger Marcus Isgren, ARN:s chef, i ett pressmeddelande.

Finns undantag

Det finns dock undantag om konsumenten själv valt att boka av flygresan. Då avgörs rätten till ersättning genom avtalsvillkoren.

Gällande så kallade paketresor gör ARN bedömningen att det är flygbolaget som är ansvarigt för att betala tillbaka biljettkostnaden även om flygbiljetten köpts via en resebyrå.

En resenär ska ha rätt att avboka en paketresa och få tillbaka hela kostanden om det bedöms finnas stor risk för människors hälsa på ett resmål. Dock är det upp till konsumenten att bevisa att det finns en sådan risk.

Stor mängd

ARN har tagit emot en ovanligt stor mängd anmälningar gällande inställda resor under coronapandemin till följd av reserestriktioner.

– Det rör sig om ungefär 3 000 ärenden, så det är väldigt många, och det är en stor blandning, inget bolag som skiljer ut sig, säger Ulf Roos, presskontakt på ARN, till TT.

5 kommentarer

  1. Anonym: Det är ju enkelt att fastslå något. Tror nog de flesta är överens om att det är kontant återbetalning som är det man vill ha. Men sen är det en helt annan sak för flygbolaget att faktiskt ha pengarna att betala ut kontanter till alla resenärer. Om detta inte finns så kan ju ARN stå där med pekpinnen hur mycket de vill Svara
  2. Tim: Deras ”Svarta lista” kommer vara längre än någonsin när Coronaåret ska summeras Svara
  3. SR: Alltså helt i linje med hur SAS hanterar situationen (med undantag av de sju dagarna som bog inget flygbolag kan följa idag) Svara
  4. Thomas: Wizz erbjuder, vad jag vet, +20% i bonus om du väljer kreditering till ditt Wizz konto. Som sen kan användas vid betalning av nästa resa, en win-win lösning men synda att inte resten av branschen har förstått. Svara
  5. Thomas: Resten av FLYGbranschen alltså. Svara

KOMMENTARER

E-postadressen publiceras inte.

Våra regler är enkla: Håll en god ton. Visa respekt för dem vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras av redaktionen.

5 KOMMENTARER ÖPPNA

Prenumerera gratis på Travel News fullmatade nyhetsbrev och få senaste nytt från reseindustrin varje vardag senast klockan 8.