ARN har med anledning av ett stort antal ärenden kring inställda resor på grund av coronapandemin, fattat vägledande beslut.
I anmälningar till ARN har konsumenter begärt att få ersättning av bolag för inställda resor – något företagen av olika skäl nekat.
”I fall där flygbolaget har ställt in flygresan ska flygbolaget erbjuda passagerarna att välja mellan ombokning eller, om flygningen inte längre har något syfte, återbetalning av hela inköpspriset för biljetten. Återbetalning ska ske i kontanter, det är inte tillåtet att betala tillbaka med vouchers om inte konsumenten godtar det”, säger Marcus Isgren, ARN:s chef, i ett pressmeddelande.
Det finns dock undantag om konsumenten själv valt att boka av flygresan. Då avgörs rätten till ersättning genom avtalsvillkoren.
Gällande så kallade paketresor gör ARN bedömningen att det är flygbolaget som är ansvarigt för att betala tillbaka biljettkostnaden även om flygbiljetten köpts via en resebyrå.
En resenär ska ha rätt att avboka en paketresa och få tillbaka hela kostanden om det bedöms finnas stor risk för människors hälsa på ett resmål. Dock är det upp till konsumenten att bevisa att det finns en sådan risk.
ARN har tagit emot en ovanligt stor mängd anmälningar gällande inställda resor under coronapandemin till följd av reserestriktioner.
– Det rör sig om ungefär 3 000 ärenden, så det är väldigt många, och det är en stor blandning, inget bolag som skiljer ut sig, säger Ulf Roos, presskontakt på ARN, till TT.
5 kommentarer