Annons:

BIG Travel lägger ner privatresor och vill bli en renodlad affärsresebyrå

En av Sveriges största resebyråer, BIG Travel, blir en renodlad affärsresebyrå. Omstruktureringen och utfasningen av affärsområdet Leisure innebär att företaget lämnar privatresor. Antalet försäljningsställen minskar till ett fåtal och det blir en mindre nedbemanning på mellan 10 och 20 personer. I dagsläget har bolaget 160 anställda. - Vi måste acceptera att privatresemarknaden förändras, säger säger Stig Sjöblom, vd på BIG Travel till Travel News.

För att möta resenärers ändrade beteendemönster har BIG Travel tagit beslut att lämna privatresor och istället satsa helt på affärsresor. BIG Travel har i över 30 år haft ett brett utbud av privat-och affärsresor och har idag 17 lokala resebyråer runtom i Sverige.

Omstruktureringen innebär nedstängning av en del lokala resebyråer för privatresor och en minskning av personal. Man behåller dock möjligheten till bokning av större researrangemang, såsom kryssningsresor eller stora gruppresor. Däremot kommer BIG Travel inte att erbjuda vanliga privatresor.

– Resemarknaden är under stark förändring. Privatresenärer lägger bara hälften så mycket pengar på sina resor hos oss jämfört med tidigare. Förut var resenären den som fick anpassa sig till det marknaden erbjöd. Idag är resenären den som styr och fungerar nästan som sin egen resebyrå. Det här måste vi förhålla oss till, säger Stig Sjöblom, vd på BIG Travel.

 

Utvecklandet av affärsresor, online-service och självbokningssystem
I dagsläget utgör affärsresor 85 procent av BIG Travels omsättning. Förändringen är ett steg till att bli ett ännu starkare varumärke för affärsresor, som en av de stora affärsresebyråerna. I dagsläget har BIG Travel fem affärsresecenter som hjälper företag, kommuner och andra offentliga aktörer att boka sina resor. Sedan 2011 har resebyrån varit ramavtalsleverantör till Sveriges kommuner och regioner.

En satsning görs också på utvecklingen av servicetjänster online för rådgivning och bokning. BIG Travels främsta mål är att vara den bästa affärsresebyrån och även tillhandahålla moderna digitala lösningar för företag, upphandlande myndigheter och utveckla fler miljömässigt hållbara reselösningar tillsammans med kunderna.

Affärsresenärer delar sig i två grupper, de som behöver rådgivning och mer support och de som använder självbokningssystem. Vi vill ge båda dessa grupper den absolut bästa tänkbara servicen, säger Stig Sjöblom.

2 kommentarer

  1. John Doe: "Förut var resenären den som fick anpassa sig till det marknaden erbjöd. Idag är resenären den som styr och fungerar nästan som sin egen resebyrå. Det här måste vi förhålla oss till, säger Stig Sjöblom, vd på BIG Travel." Ja, rättvisande analys. Kommer drabba fler resebyråer. Dock inte renodlade researrangörer som erbjuder en produkt som är svåra för en kund att snickra ihop själv. Tex specialresebyråer, Apollo, Ving och TUI. Om de kanske får problem så beror inte det på Hotels.com, Booking.com och Skyscanner etc. Charterbolagens kärnverksamhet konkurrerar inte med dessa aktörer.
  2. Jane Doe: Bäst att göra som Big Travel. Fokusera på det du tror du är bäst på. Först drabbades de ofokuserade fristående alltiallo resebyråerna bredvid din lokala pizzeria. Nu drabbas de lite större alltiallo resebyråerna. Undra vem som skall till schavotten nästa gång? Thomas Cook har ju redan varit på schavotten bl.a pga de skulle erbjuda på sin online platform bröllopsresor, fotbollsresor, golfresor, charterresor åt barnfamiljer, LBTQ-resor, Disneyland, pensionärsresor och exklusiva Tour Operator resor till Sri Lanka etc. Bättre att fokusera på sin grej - och gör det bra.