Svensk Form och Visit Sweden har arrangerat utställningen Swedish Love Stories på möbelmässan i Milano och budskapet sprids genom italienska tidningar, Twitter och Facebook. Målgruppen är resenärer som kanske inte annars kommit till just Sverige.
Nischresandet ökar och allt fler reser för att utveckla sina intressen. I Milano riktar Visit Sweden sin marknadsföring mot resvana människor som söker nya resmål, men inte känner till vad Sverige kan erbjuda, exempelvis prisvärd design.
Nischresandet ökar och allt fler reser för att utveckla sina intressen. I Milano riktar Visit Sweden sin marknadsföring mot resvana människor som söker nya resmål, men inte känner till vad Sverige kan erbjuda, exempelvis prisvärd design.
– Många vill inte längre kalla sig turister, utan man reser allt mer för att utveckla sig själv. Allt färre ägnar sig åt sightseeing och fler är intresserade av lifeseeing, som att kolla utbudet i affärer och betrakta lokalbefolkningens vanor och klädstil. Sverige måste bli mer känt och vi behöver skapa fler ikoner och reseanledningar till Sverige. Där är svensk design en perfekt budskapsbärare. Att shoppa och uppleva svensk design, som är funktionell, enkel och köpbar, kan bli en ännu starkare anledning till att besöka Sverige och stärka Sveriges varumärke som en progressiv och modern nation, säger Thomas Brühl, vd på VisitSweden.