Annons:

Efter pass-kaoset – personliga bokningarna ska stoppa fuskarna

Väntetiden för att boka pass är ovanligt lång. Nu ryter polisen ifrån mot fuskare som försöker kringgå systemet. – Det är ett försök att stävja missbruket, säger polischefen Magnus Roglert till Aftonbladet.

Det är huggsexa om tider för att förnya pass runt om i landet. I Stockholm är väntetiden på fyra månader – och passtider har nu börjat säljas på nätet.

Nu går polisen ut och markerar mot tilltaget skriver Aftonbladet.

– Genom att personer bokar passtider och överlåter dem till andra, försvårar man för dem som verkligen behöver nytt pass och det är naturligtvis något vi behöver komma till rätta med, säger Magnus Roglert, chef enheten för förvaltningsrätt på Polismyndigheten.

Från och med nu kommer det bara gå att göra personliga passbokningar.

– Det betyder att man uppger sitt namn vid själva bokningen. Det nya systemet är ett första steg för att stävja missbruket av att en person bokar upp flera tider, säger Magnus Roglert.

Förlänger öppettider

Polisen berättar på sin hemsida att man jobbar aktivt med att hantera den ansträngda situationen och att man bland annat förlängt öppettiderna på flera håll i landet.

”Allt eftersom ny personal kommer in i verksamheten så ökar vi öppettiderna i flera regioner och släpper fler bokningsbara tider. För att hantera den akuta och uppkomna situationen ser vi även över om vi kan omfördela resurser. Konkret betyder det att vi tar personal från annan verksamhet för att bemanna våra passexpeditioner”.

7 kommentarer

  1. Erik ä: Wow. En rätt självklar åtgärd som borde implementerats för flera år sen. Finns inte någon annan myndighet där man kan boka en tid utan att uppge sitt namn och/-eller personnummer först.
  2. Traveling Bob: GÖR OM GÖR RÄTT!! Återinför 10 årig giltighetstid för de svenska passen så slipper man samma problem i framtiden. Varför ska Sverige som enda land i Norden, kanske Europa, bara ha 5 års giltighetstid? Svenska körkort har ju fortfarande 10 års giltighetstid till exempel...
  3. Personalplanering: Man säger att orsaken till kaoset beror på att 1,5 miljoner svenskar avstod från att förnya sitt pass under pandemin. Nu vill man göra det tillsammans med vanlig "turnover" av utgångna pass. Det är därför stor brist på personal och man sätter nu in extraordinära åtgärder för att lösa underbemanningen. Man kan inte annat än undra vad alla dessa passpoliser gjorde under förra året när inga pass förnyades.... Fikade?
  4. Carl Jansson: Till Erik ä: Med facit i hand är det lätt att vara efterklok och kritisk. Är detta (boka utan namn/pers nr) något som du reagerat på tidigare och tyckt vara helt fel? Förmodligen inte. 😏
  5. Magnus: En statlig trög myndighet skyller allt på pandemin 😡 Ett systemfel är vad det är ! Se till så bokningssystemet kräver inloggning med personnr och förläng giltigheten på passet till 10 år för vuxna personer !
  6. En man med insyn i verksamheten: Personalplanering. 1 det finns inga passpoliser 2 De som jobbar med passhanteringen är till största delen civilanställda handläggare. 3 Under pandemin jobbade många av dessa med andra arbetsuppgifter som t.ex utredningar och liknande för att stärka upp andra delar av polisens verksamhet.
  7. Personalplanering: En man med insyn i verksamheten. Tack för att du delar med dej av din insyn. Fint att veta att resultatet av polisens övriga arbete förbättrades tack vare detta förra året. Fråga kvarstår: Man funderade inte på (och planerade för) inom myndigheten att denna ketchupeffekt eventuellt kunde komma när gränser gradvis öppnade upp, med tanke på den uppenbarligen extremt låga belastningen på passhanteringen under 2020/21?