Annons:

Egypten längtar efter svenska turister -lanserar reklamkampanj

Egypten lanserar en stor reklamkampanj i maj för att locka tillbaka svenska turister.

Tre månader efter revolutionen i Egypten drar Egyptiska ambassaden och Egyptiska turistbyrån i gång en stor utomhuskampanj, som bland annat kommer att synas i tunnelbanan, för att marknadsföra turismen som drabbats hårt efter den politiska turbulensen under 18 dagar i februari.
– Mitt mål är att fördubbla turismen från Sverige på 2-3 år jämfört med 2010, som var ett rekordår, sade egyptiska ambassadören Osama Elmagdoub vid en träff med media och resebranschrepresentanter på torsdagen.
Under rekordåret reste 210 000 svenskar till landet. Upproret, som ledde till president Mubaraks fall, gjorde dock att charterbolagen ställde in alla sina resor under februari och mars. Först nu i april har de första flygen börjat gå igen. Charterbolagen kommer även att erbjuda sommarresor, men i mindre utsträckning är tidigare planerat.
– Sommarresandet har börjat komma igen, det är lite tidigt att säga hur vintern ser ut, förklarade Apollos Sverigechef Pär Kjellin för ambassadören.
Turistbyråchefen Nahed El Sobky framhöll att alla turistattraktioner är öppna och fungerar normalt.
Ving och Apollo framhöll att det viktigaste för att få i gång turismen igen till Egypten är information om den politiska situationen, så att resenärer kan känna sig trygga.
– Resenärerna vill veta att det är lugnt och vi behöver all information vi kan få, sade Barbro Holmberg på Ving.
Hon tog som exempel en lokal demonstration i en liten by på vägen mellan Hurghada och Luxor, som gjorde att en turistbuss fick vända. Även sådana små incidenter påverkar resenärer, om man inte får tillräckligt med information.
Utgången och stämningen vid parlamentsvalet i september, då ett helt nytt politiskt landskap kommer att uppstå, kan bli avgörande för hur snabbt Egypten åter bli ett attraktivt vinterresmål.  Blir valet lugnt utan upplopp och protester blir det stark signal att landet är tryggt som resmål.
– Om den stabila politiska utvecklingen fortsätter är det inte orealistiskt att turismen fördubblas på några år, precis som ambassadören tror, sade Pär Kjellin.

Kommentarer är stängda.

Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024