Annons:

Elcykelelände i Köpenhamn för 100 miljoner

Det kostade 100 miljoner danska kronor (ca 150 Mkr SEK) men elcykelprojektet i Köpenhamn är nu stoppat. Nu undrar alla vad man ska göra med nära 100 laddstationer. Text: Janne Sundling

Stadscykeln infördes 2014, men har utsatts för kritik och skadegörelse. Driftsbolaget bakom elcykeln fick begära sig i konkurs och cyklarna såldes. Men Köpenhamns kommun har nu ett antal laddstationer runt om i staden som ingen vill köpa.

Det finns 63 stadscykelstationer på allmänna vägar och 23 stationer på privat mar, enligt Köpenhamns kommun.

– Det är nu upp till kommunen att sanera och bestämma vad som ska hända härnäst på ytorna. Det finns för närvarande inte en uppskattning av vad saneringen kommer att kosta, bland annat för att detta kan bero på den framtida användningen av områdena, står det i ett en PM från kommunens Teknik- och miljöledning.

Under 2019 kunde Berlingske rapportera att endast 420 av totalt cirka 1 500 stadscyklar fanns på gatan.

175 stadscyklar var svåra att hitta. 900 cyklar fanns på verkstaden efter skadegörelse.

Driftsbolaget Bikeshare Danmark ägs sedan 2017 av Stads- och Pendlarcykelstiftelsen och stiftelsen skapades 2014 av Köpenhamn och Frederiksbergs kommun och DSB.

Under de åtta åren, sedan 2014, har Köpenhamns och Frederiksbergs kommuner samt DSB och senare även Rødovre kommun tillsammans lämnat ett driftsstöd på 98,5 miljoner DKK (ca 150 Mkr SEK).

När detta anslag löpte ut ansökte Bikeshare Danmark om konkurs i december.

Kommentarer är stängda.

Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024