Annons:

Annons:

Nordic Guarantee stoppar garantier till resebolag

Det kommer att ta år för turismbranschen att återhämta sig efter corona anser försäkringsjätten Nordic Guarantee. Nu säger de upp alla garantier till resebolag skriver Aftonbladet. – Många kommer drabbas väldigt hårt av detta, säger en källa.

Alla företag som arrangerar paketresor måste upprätta en resegaranti hos Kammarkollegiet. Det kan antingen ske direkt till myndigheten eller via en garantiutfärdare.

Nordic Guarantee är en av de ledande aktörerna på området, med 129 bolag som kunder. Det totala försäkringsbeloppet uppgår till drygt 394 miljoner kronor.

– Vi kommer aldrig kunna hitta en ny garanti som marknaden ser ut i dag, säger en drabbad företagare till Aftonbladet.

– Vi blir tvungna att ansöka om konkurs. Läget var svårt redan tidigare. Det här är spiken i kistan.

Dokument från Kammarkollegiet visar att Nordic Guarantees största kund är rederiet MSC Cruises nordiska gren. Näst störst är Ving. Charterbolaget har en garanti på 54,3 miljoner kronor.

Kommunikationschefen Fredrik Henriksson uppger dock att Ving inte påverkas av förändringarna.

– Vi har fem garantiutfärdare varav Nordic Guarantee är en. Vi har ett flerårigt avtal med dem, och det ligger kvar.

Henriksson delar inte den bistra prognosen över resebranschens framtid.

– I närtid är det mer avvaktande, absolut. Men till höstlovet och inför vintern ser vi ett ökande intresse. För nästa sommar har vi 20 procent fler bokningar i dag jämfört med samma period förra året.

 

4 kommentarer

  1. Anonym: Och vad betyder det här i praktiken? Lite tydligare info tack. Betyder det att resebolagen inte har någonstans att ta pengar från när de ska återbetala resor som omfattas av resegarantin eller? Svara
  2. Vägs ände: I praktiken innebär det att det inte går att driva resebyrå/arrangör, såvida företaget har ett eget kapital som finns på ett låst bankkonto. Resegarantin är till för att betala drabbade kunder vid reseföretagets konkurs. Svara
  3. Vägs ände: Såvida inte företaget...... ska det vara. Svara
  4. Vägs ände: Man måste skilja på paketreselagen och resegarantilagen. Paketreselagen säger att researrangören alltid är skyldig att ersätta kunden vid naturkatastrof som exvis vulkanutbrott som drabbar hela Europa, inbördeskrig, pandemier som drabbar hela världen, generalstrejk i Grekland, med andra ord allt som gör det omöjligt att resa. Resegarantinlagen säger att arrangören måste ersätta alla kunder när de har företaget gått i konkurs. Svara

KOMMENTARER

E-postadressen publiceras inte.

Våra regler är enkla: Håll en god ton. Visa respekt för dem vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras av redaktionen.

4 KOMMENTARER ÖPPNA

Prenumerera gratis på Travel News fullmatade nyhetsbrev och få senaste nytt från reseindustrin varje vardag senast klockan 8.