”Flygbolagen Cathay Pacific, Hong Kong Express och Hong Kong Airlines kommer att distribuera gratis flygbiljetter till utländska besökare”
”Hello Hong Kong”-kampanjen ska locka tillbaka turisterna till Hong Kong. Men gratisresorna förutsätter flyg med Cathay Pacific, Hong Kong Express och Hong Kong Airlines.
Hongkongs ledare John Lee presenterade reklamkampanj som kommer att omfatta 500 000 gratisflygningar under gårdagen i stadens största kongresscenter.
Lee sa att kampanjen ska visa att staden är öppen för turism och vill öka affärer och investeringar i den ”särskilda administrativa regionen” i Kina.
– Hongkong är nu anslutet till Kina och hela den internationella världen, och det kommer inte att finnas någon isolering, ingen karantän och inga restriktioner för att uppleva … att njuta av liv och rörelse i Asiens världsstad, sa han.
Hongkong var i stort sett avspärrat under stora delar av de senaste tre åren i ett försök att avvärja covid, med karantän på upp till tre veckor för ankomster, och intensiva tester och screening.
Den före detta brittiska kolonin följde Kinas nollcovid-politik fram till mitten av 2022, då den gradvis började minska ner på reglerna.
Det mesta försvann i december, men maskbärande är fortfarande obligatoriskt utom under träning, och antigentestning för studenter.
Det finns kvar ett kvotsystem för resenärer mellan fastlandet och Hongkong och ett krav på Covid-test. Tre av Hongkongs gränskontroller mot Kina har förblivit stängda.
Flygbolagen Cathay Pacific, Hong Kong Express och Hong Kong Airlines kommer att distribuera gratis flygbiljetter till utländska besökare i sex månader från och med den 1 mars.