Annons:

Island satsar 40 miljoner på reklam

Island utnyttjar uppmärksamheten som det senaste vulkanutbrottet har fört med sig och satsar 40 miljoner på en stor kampanj för att locka turister till ön.

Först kom finanskrisen som nästan fick landet att gå i konkurs och sedan ett vulkanutbrott som stängde ner hela Europa. Men nu har landet beslutat sig för att vända all uppmärksamhet till någonting positivt.
Island satsar därför på en stor PR-kampanj ”Inspired by Iceland” som inom några dagar kommer att synas i Sverige. Kampanjens slogan är ”Iceland is more awake than ever” och ska visa att Island har mer att erbjuda än vulkanturism och naturäventyr.
Priset för projektet landar på 40 miljoner svenska kronor, pengar som ska läggas på allt från events och reklam till sociala medier som facebook och twitter.
 
– Utbrottet med vulkanen Eyjafjallajökull är det största PR som vi har haft, säger Einar Bollason, chef för Ishestar travel.
 
Men har inte turismen tagit skada?
– Vi trodde att skadan skulle bli mycket större. Det har inte varit många avbokningar av resor.
Text: Tina Fallgren

Kommentarer är stängda.

På nytt jobb